Hur många liter kräver slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    Hur många liter kräver slöjstjärtar

    Har ett akvarium på 450 liter där jag bara ska ha slöjstjärtar + några lämpliga malar.
    När jag sökt information på nätet så får jag lite motstridiga uppgifter om hur mycket vatten en slöjstjärt egentligen kräver.

    Påstående nr 1 : Ett akvarium för fem vuxna slöjstjärtar bör rymma minst 300 liter och sedan 50 liter till för varje ytterligare fisk.

    Påstående nr 2: slöjstjärtarna behöver ha cirka 20 liter var utöver den minsta rekommenderade volymen på 150 liter.


    I mitt fall om jag räknar enligt nr 1 skulle jag kunna ha max 8 st MEN om jag räknar enligt alternativ nr 2 skulle jag kunna ha 15 st nästan dubbelt så många


    Vad är rätt sätt att räkna? Hur många skulle jag kunna ha?

    Vill ju att fiskarna ska ha en bra miljö där de kan få växa sig fina och vara friska.
  • Beman
    • April 2020
    • 27

    #2
    Jag har 4 st slöjstjärtar i ett 250L akvarium. Där i finns också malar och räkor.

    Så vitt jag förstår det behöver inte slöjstjärtar lika stort som andra guldfiskar.

    Jag räknar 150L som bas och sen +20L för varje fisk.

    Dom växer och frodas och har nyss lagt en massa rom. Så mina trivs i 250L.

    Men min rekommendation är att inte ha fler än 5-6 st kanske. Ju mer dom har att röra sig på ju bättre mår dom. Så överbefolka inte utan låt dom 5-6 njuta av storleken och ta hand om dom.

    Slöjstjärtar är fiskar med personlighet så du kommer kunna få dom ”tama” om du vill. Mina är alltid och simmar runt händerna och nyps i armen när jag är nere och grejar i akvariet. En av dom kan jag handmata. Så att inte ha så många kan vara för fördel om man tänker så. Lycka till.

    Kommentar

    Arbetssätt...