Varför äter mina Siamensis växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Varför äter mina Siamensis växter?

    Hej!
    Jag har två siamesiska algätare i mitt akvarium och de är trevliga bortsett från att de friserar javaoormbunkarna till oigenkännlighet och även knaprar på hygrophilan av och till. Varför gör de så? Jag har läst att de inte äter växter........
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Vad matar du dem med? Får de typ lättkokt zucchini och/eller skalade ärtor ibland?

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      Jag har nog trott att de klarar sig på alger och någon algtablett då och då. Fast å andra sidan, det finns inte så mycket alger i akvariet. Borde jag släppa ner ärtor till dem alltså?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Siameser är ju växtätare men äter även annan mat om de kommer åt. Mina tar t.ex. flingfoder, frysfoder, levandefoder och yngel utöver alger, algtabletter och grönsaker. De ”ska” ju inte äta växter så jag skulle gissa att dina får för lite växtfoder/alger om det nu inte är så att du har någon annan fisk som kan vara den skyldige?

        Om du har frysta ärtor så kan du koka dem ett par minuter. Lägg dem sedan i en kanna riktigt kallt vatten. När de sjunkit till botten tar du upp dem och nyper bort skalet. Sedan lägger du några stycken i karet. De kommer då att sjunka. På samma sätt kan du göra med ett par skivor skalad zucchini. Koka några minuter och sedan ner i iskallt vatten så de sjunker. Kom ihåg att ta bort det fiskarna inte ätit upp på 1-2 dygn, annars kan vattnet bli dåligt.

        Hur stort kar har du? Vad har du för andra fiskar?

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          480 l. Scalarer, röda fantomtetror, ancistrus, någon annan slags mer ovanlig randig mal som jag inte minns namnet på. Men jag vet att det är siameserna som äter växterna för de försöker inte ens dölja sina illdåd

          Kommentar

          • MariaBj
            • January 2016
            • 121

            #6
            Oj, hälften föll bort......

            Kan jag inte bara släppa i lite mer algtabletter istället? Om jag vill slippa koka ärtor menar jag......

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              #7
              Du kan ju testa!

              Kommentar

              • MariaBj
                • January 2016
                • 121

                #8
                Ja

                Kommentar

                • MariaBj
                  • January 2016
                  • 121

                  #9
                  Konstigt, det faller bort text..... Tack för hjälpen!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...