Lämplig sand och växter till slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    Lämplig sand och växter till slöjstjärtar?

    Jag ska starta upp ett akvarium med främst slöjstjärtar,

    1) vilken typ av grus och vilken storlek är lämplig?
    2) vilka växter är att rekommendera?


  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag har bara haft guldfiskar som jag tog hand om i stället för att de skulle avlivas men de borde ha ungefär samma förutsättningar som slöjstjärt. Hos mig hade de sandstorlek ca 1 mm och det verkade fungera, tror inte de har specifika krav på sandstorlek. De bökade runt lite i sanden så se till att den inte är vass. Vilket i och för sig gäller alla akvariefiskar.

    Växterna åts med förkärlek så satsa på växter som inte är för mjuka, hornsärv och anubias till exempel. Eller var beredd att få fylla på växterna lite då och då. Spenat var väldigt uppskattat!

    De är stimfiskar så minst fem stycken bör du ha och även om det i artbeskrivningen står minst 120 liter skulle jag säga att 5 vuxna kräver minst 250-350 liter.
    Med ett eller två ordentliga filter, de smutsar ner ganska mycket!
    Mina åt även sandsnäckor och med tiden blev det en hel del skal som samlades på botten och ibland rensade jag bort lite när det blev för mycket.

    Läs gärna artbeskrivningen här på zoopet https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

    Det var en väldigt personlig och charmig fisk, lycka till med ditt akvarie!

    Kommentar

    • BigLake
      • January 2019
      • 34

      #3
      Har beställt ett Juwel Rio 450 och ska byta ut standardpumpen som ingår (1000 l/h) till en på 1500 l/h för att få lite bättre snurr på filtreringen.

      Funderar på att slutligen ha ca 7 st slöjstjärtar. Hur många fiskar kan man börja med när akvariumet är nystartat? Vill hellre skynda långsamt och få en bra balans.



      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Ursprungligen postat av cambru
        Jag har bara haft guldfiskar som jag tog hand om i stället för att de skulle avlivas men de borde ha ungefär samma förutsättningar som slöjstjärt. Hos mig hade de sandstorlek ca 1 mm och det verkade fungera, tror inte de har specifika krav på sandstorlek. De bökade runt lite i sanden så se till att den inte är vass. Vilket i och för sig gäller alla akvariefiskar.

        Växterna åts med förkärlek så satsa på växter som inte är för mjuka, hornsärv och anubias till exempel. Eller var beredd att få fylla på växterna lite då och då. Spenat var väldigt uppskattat!

        De är stimfiskar så minst fem stycken bör du ha och även om det i artbeskrivningen står minst 120 liter skulle jag säga att 5 vuxna kräver minst 250-350 liter.
        Med ett eller två ordentliga filter, de smutsar ner ganska mycket!
        Mina åt även sandsnäckor och med tiden blev det en hel del skal som samlades på botten och ibland rensade jag bort lite när det blev för mycket.

        Läs gärna artbeskrivningen här på zoopet https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

        Det var en väldigt personlig och charmig fisk, lycka till med ditt akvarie!
        Det finns ju arter som växer i ogräshastighet och lägger till flera centimeter under natten. Jag kör själv Limnophila sessiliflora f.n. och den kan jag lätt klippa ner en gång i veckan så har svårt att se att fiskar skulle övermanna den.

        Kommentar

        • cambru

          • September 2008
          • 209

          #5
          I 450 liter kommer fiskarna säkert stortrivas. I ett så stort akvarie skulle jag börja med att sätta in 10 tåliga tetror som inkörningsfiskar, så fort vattnet stabiliserat temperatur och de värsta bubblorna lagt sig. I med uppstartsbakterier och försiktig matning i 2-3 veckor. Därefter skulle jag sätta in 10 likadana tetror till, sparsam matning och låta dom gå i någon månad till. Först därefter plocka in slöjstjärtarna. Första halvåret skulle jag ha i uppstartsbakterier lite då och då för att hjälpa akvariet lite på vägen.

          Det finns en ziljon olika varianter på hur man "ska" göra och varje akvarist tycker sin variant är bäst, låt magkänslan bestämma. Är du ny på akvariefronten finns massor av läsning, inte minst här på Zoopet. Under "Akvarieguide" finns mycket matnyttig information och det finns massor av duktiga akvarister som har delat med sig av sin kunskap i forumets olika trådar.

          Kommentar

          • BigLake
            • January 2019
            • 34

            #6
            Tack för alla tips!

            Kommentar

            Arbetssätt...