Guldfisk/koi äter fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    Guldfisk/koi äter fisk

    Vad händer när en guldfisk/koi blir stor, 30+ och käkar andra fiskar, finns det risk att det blir skadad då? Då snackar jag inte om att guldfisken/koi-karpen skulle käka en lite neontetra, utan snarare en 5-6 cm stor pansarmal och liknande fiskar (framförallt med tanke på att pansarmalar tydligen kan vara giftiga).
    Na klar!
  • tep
    • March 2004
    • 77

    #2
    Varför skall du blanda kallvattensfiskar (dammfisk) med tropiska fiskar? Om du har Koi i så varmt vatten som 24-26 grader som tex. pansarmalen trivs i, så trivs inte koién. och tvärtom..
    Sära på dina fiskar så löser sig problemet.
    tep

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Jag har guldfisk i 22-23 - gradigt vatten, vilket är pansarmalens lägsta nivå och guldfiskens högsta nivå för trivnad. Fullt fungerande komprimiss, temperaturmässigt.
      Na klar!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag har 25 grader till mina småkoi, odlare kan ha 28 grader allt för att öka tillväxten så fiskarna kan tillgodogöra sig proteinet i fodret.
        Har man ett vanligt foder med en proteinhalt omkring 30% då räcker det med 20 grader.
        En Kois immunförsvar är på topp vid 25 grader.
        Problemet med en högre temp är syret i vattnet, om fisken är i ett rum som är varmt kan luften i rummet vara "syrefattigt"
        I övrigt håller jag med varför blanda fiskar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Orsaken till att jag har pansarmalarna med det lite "kallare" fiskarna är att jag har haft dom länge (pansarmalarna), plus att dom livar upp.

          Om vi bortser från faktumet att jag inte har biotopriktigt vatten, vad skulle hända om en pansarmal blir skrovmål?
          Na klar!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag vet inte, om du släpper några små fiskar till Koi så uppfattar de som mat om fiskarna finns där så brukar de få vara, jämför att de i dammen inte aktivt jagar mindre Guldfisk eller Koi, med växter i akvariet tror jag inte det tar malarna.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Diskusludde
              • September 2003
              • 156

              #7
              ifall koien äter pansarmalarna se upp få att inte koien sätter dom i halsen.
              Pansarmalarna har en tag på var sin sida av gälarna ok den har dom i naturen för att ex om dom blir uppätna av en stårk eller liknande så ska pansarmalen fastna i halsen och storken spy om malen igen.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

              vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

              Kommentar

              Arbetssätt...