Hjälp en entusiastisk nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nevernude
    • May 2019
    • 2

    Hjälp en entusiastisk nybörjare

    Hej allesammans!

    Har bestämt mig för att ge mig in i akvariedjungeln och har fastnat för slöjstärten! Kanske kan någon erfaren besvara mina funderingar?

    1) Jag vill att mina fiskar ska leva under flera års tid och gärna växa sig stora. Om jag har ett 350-liters hörnakvarium, finns det förutsättningar för detta då? I och med volymen på akvariumet, hur många slöjstärtar vore lämpligt? Hur många slöjstärtar vore optimalt på en akvarievolym på 350L?

    2) Lider fisken av att vara i ett hörnakvarium där simytan blir något mindre? Har läst att slöjstärtarna inte är några storsimmare, men vet inte hur vida detta stämmer eller inte. Gör jag bättre i att investera i ett akvarium med rektangulär form?

    Mycket tacksam för er hjälp!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    4 st slöjstjärtar är väl rätt lagom till ett 350 liters.
    Ett hörnakvarium är inte bra för snabbsimmande arter och innebär också en del begränsningar för revirhävdande arter. Men som du skriver så räknas inte direkt slöjstjärtara till dessa grupper så det borde funka rätt bra för dessa med ett hörnakvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • nevernude
      • May 2019
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      4 st slöjstjärtar är väl rätt lagom till ett 350 liters.
      Ett hörnakvarium är inte bra för snabbsimmande arter och innebär också en del begränsningar för revirhävdande arter. Men som du skriver så räknas inte direkt slöjstjärtara till dessa grupper så det borde funka rätt bra för dessa med ett hörnakvarium.
      Tackar så mycket för informationen!

      Kommentar

      Arbetssätt...