Blågrön Botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael Lindqvist
    • January 2019
    • 69

    Blågrön Botia

    Köpte en akvariebok på loppis i vilken jag bekantat mig med Blågrön Botia, en av dem få jag inte visste fanns och tydligen är den svår att komma över. Någon som har en idé om hur en ska komma över ett 10tal av dessa skönheter.

    EDIT: Jag hittar grossister som har dem men de kräver av återförsäljarna att dem köper en box om 200st fiskar. Lite väl mycket och jag tror inte återförsäljaren vill ha 190 fiskar som inte är så populära.
    Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 13 February 2019, 09:27.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Blågrön botia har det vetenskapliga namnet Yasuhikotakia modesta enligt Zoopet https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=53&SOK=1 (endast goldmedlemmar). Denna art finns på Imazo https://www.imazo.se/Servlet?page=11...t=&itemcount=0 och kan därmed beställas av dig i en akvarieaffär. Där heter den emellertid Rödfenad botia (?). Jag noterar att denna blir stor, 24-27 cm beroende på källa.

    Kommentar

    • Mikael Lindqvist
      • January 2019
      • 69

      #3
      Ja den listas även ofta som Botia Modesta... Jag har hittat flertalet grossister som har den. Ofta i tyskland, finns både odlade och vildfångade. Problemet är kvantiteterna dem kräver att man beställer. Hittar ingen info från Imazo angående detta men det blir värt att kolla upp. Tack för tipset!

      Bilden på zoopet var den blekaste av alla jag sett...
      Ser unga fiskar ut så eller finna det varianter på denna blågröna botia? Den här på zoopet liknar mer en vanlig silverfisk.

      Den blir stor! Dock något mindre än Praktbotian som jag ursprungligen tänkt mig. Dem ska få gå i ett 760l kar.

      Kommentar

      • Mikael Lindqvist
        • January 2019
        • 69

        #4
        Ursprungligen postat av stefant
        Där heter den emellertid Rödfenad botia (?).
        Läste att det finns en gulfenad variant och det verkar inte fastslaget att de är samma art. Den rödfenade faller mig i smaken något bättre dock.

        Kommentar

        Arbetssätt...