Hur många galaxy rasboror kan jag ha i ett 54L akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin123
    • August 2018
    • 2

    Hur många galaxy rasboror kan jag ha i ett 54L akvarium?

    Jag har ett 54L akvarium och undrar hur många galaxy rasboror jag kan ha i det? Jag har tetratec EX 400 som filter och byter minst 50% av vattnet en gång i veckan och matar dom minst 2 gånger om dagen. Jag tänkte ha dom ensamma med en Otto och två alg ätande sniglar. Är det någon som vet hur många jag kan ha?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hej, en galaxdanio (som den även kallas i handeln ibland) blir ca 3 cm lång. Det står 2 cm på Zoopet men den blir längre. Jag gillar regeln 1 cm fisk per liter även om den är en grov förenkling. En Otocinclus blir 4 cm säger vi. (54 - 4)/3 = ca 17. Så 17 st. kan du ha. Ha jämn fördelning mellan hanar och honor, kanske gärna något fler honor. Sen kan du se själv hur det verkar. De tar inte så stor plats och de skräpar inte heller ner så mycket så du kanske kan ha fler. Man får kolla nitrat-värdena också men med så stora vattenbyten ska det inte bli någon fara med det. Växter och gömställen (rötter) krävs.

    Jag köpte mina för 60 kr styck så 17 st skulle kosta 1020 kronor och det är ju en del. Filtret blir nog bra i och med att det går att ställa in flödet. Galaxdanion behöver väl syresatt vatten (vattenrörelser i ytan) men samtidigt är det en liten fisk som inte klarar så strömt vatten. Du behöver ingen doppvärmare till dem.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Otocinclus är dock en stimfisk som inte mår bra av att vara själv. Så du borde skaffa iaf 5 till såna och då några färre galaxy.

      Kommentar

      • Robin123
        • August 2018
        • 2

        #4
        Tack för att ni svarade så snabbt och för all information. Nu vet jag vad jag ska göra näst.

        Kommentar

        Arbetssätt...