Vilken kanonfirre!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Vilken kanonfirre!

    tofsalger började dyka upp på sina håll på mina javaormbunkar, tänkte jag köper väl en siamesisk algätare dom ska ju vara bra sägs det, fick tag på en som var rätt stor redan, släppte i han igår och idag är varje blad rent från tofsarna, jag är minst sagt imponerad! Inget betalt kräver han heller

    kan tilläggas också att vissa blad var rätt hårt angripna
    Senast redigerad av Mathias G; 28 April 2018, 17:02.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ja siameser är oftast duktiga på tofsalger, men i längden blir de rätt bitska om man har få av dom. Funkar bättre i en grupp.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Ok! Tack för den infon. När jag läste infon om dem så tyckte jag de stog att dom blir bitska mot varandra om man har flera, därav köpte jag bara en, men nu när du säger de så jagar han iväg regnbågarna med jämna mellanrum, kanske skall komplettera med flera då, hur många är att rekommendera ? Har begränsad plats nu, men i teorin ? Är ett 200L

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja siameser är oftast duktiga på tofsalger, men i längden blir de rätt bitska om man har få av dom. Funkar bättre i en grupp.
        Man behöver ju inte vara "Kjellkritisk" till alla uppgifter man finner på internet.
        Kjell har rätt, men låt dig inte avskräckas av ansistrusar för det!
        Siamensika algätaren alltså Crossocheilus oblongus (det finns några väldigt lika arter, med olika beteenden), ensamma stora exemplar kan bli oföredragsamma, men detta är en utpräglad stimfisk, den måste ha kompisar i stimmet för att må bra och trivas. Den äter ju som sagts många olika alger bra, och då växer dom sig stora mina brukar bli 15 cm långa på två år. Skillnaden mellan grupp och stim går vid sju exemplar. Jag gillar Crossocheilus oblongus skarpt, jag har haft sådana i många år, är en given innevånare i varje växtakvarium. Effektivast är dom i 3-6 cm storleken, ja på ett ungefär, större exemplat äter anger bra dom också, men tar hellre torrfoder om det signar ned framför nosen på dem. De utvecklas från algätare till allätare.

        Men det förekommer i handeln emellanåt arter väldigt snarlika siamensisar, bland annat en som kallas "Flying fox" den är inte lika snäll, den kännetäcknas bland annat av att den kan vila på ett blad med bröstfenorna som stöd. Sedan vet jag att det finns minst två snarlika arter till, känner inte till några namn på dessa. Men läs zoopets artbeskrivning om Crossocheilus oblongus och kolla bilden där, det är den äkta siamensen! Så skall dom se ut.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Läste artbeskrivningen, min har ett par skäggtömmar, inte 2 par som flying fox tydligen skall ha. Stog ingen info där att det skulle vara en stimfisk. Har tyvärr inte plats för 6-7st eller flera i min burk.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias G
            Läste artbeskrivningen, min har ett par skäggtömmar, inte 2 par som flying fox tydligen skall ha. Stog ingen info där att det skulle vara en stimfisk. Har tyvärr inte plats för 6-7st eller flera i min burk.
            Nej, jag vet, den informationen saknas, det är därför jag gärna skriver det.
            Även mittlinjen kan skilja de snarlika arterna åt, den kan sluta innan stjärtfenan, och den kan vara en bred och en nästan osynlig smal rand på andra arter.
            Men det kan fungera i mindre antal också, troligtvis eller gissningsvis har det med könstillhörigheten på något sätt att göra, och eftersom man inte ser skillnad på könen och inte vet hur de konfigurerar sig i naturen är det slumpen eller turen som avgör hur det blir i akvariet.

            Man skall nog planera för siamesis redan från början, egentligen, då man tänker sig ett växtakvarium, liksom ingen fisk man spontanköper, men det gör man väl inte med någon...?

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              I artbeskrivningen står det också 100cm/150liter men det gäller kanske inte om man har ett stim på 7 med dom?

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Jag har tre stycken i ett 240L-kar som är 120 cm långt och tycker egentligen att karets längd inte borde vara kortare än så. Speciellt med tanke på att de blir ganska stora. De är aktiva fiskar som simmar snabbt och verkligen tycks uppskatta varandras sällskap. Egentligen borde de vara fler men jag har hittills inte sett några tecken på att de vantrivs. De bråkar inte med varandra alls men ”busar” ibland och simmar fort efter varandra eller tillsammans runt i karet. De är suveräna algätare och är dessutom underhållande att titta på.

                Kommentar

                Arbetssätt...