Finkornig sand till barber?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Finkornig sand till barber?

    Barber ska ha finkornig sand enligt artbeskrivningarna på Zoopet. Varför då? Att bottenlevande arter vill ha det kan jag tänka mig men barberna simmar ju längre upp. Jag hade visserligen finkornig sand tidigare när jag hade kopparbarber, men den här gången kommer jag att ha engelsk sjösten 2-3 mm. I en akvariebok jag har från 1976 står det att kopparbarben ska ha medelgrov sand.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Läs i ett par akvarieböcker till, så får du fler förslag på sand eller grus...
    Jag brukar förlita mig på vad som står i zoopets artbeskrivningar och i Akvariets lexikon, uppgifterna i dessa brukar vara ungefär desamma. Vissa akvariefiskrelaterade artiklar på svenska Wikipedia är också bra, de jag själv skrivit eller redigerat.... Så det så!
    Barber har jag inte så stor erfarenhet av, men då det gäller tetror och rasboror kan dessa vara känsliga för bottematerialets färg, om det reflekterar ljuset eller ej. Litte försiktigare och mer lättskrämda fiskar vill ju i allmänhet ha mörk sand eller grus på botten

    Kommentar

    • cambru

      • September 2008
      • 209

      #3
      Mina purpurhuvudsbarber (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=205&SOK=1) älskar att böka omkring i bottenmaterialet och leta efter något ätbart. De går i 0,7-1,4 mm sand och det fungerar för dom i alla fall.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Mina Odessabarber rör normalt aldrig botten.(har fin sand)
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Jaha, jag tänkte inte på att de kanske bökar i bottnen. Jag kommer inte ihåg att mina kopparbarber gjorde det. Bra att veta att purpurhuvudsbarben gör det, och att odessabarben inte verkar göra det.

          Kommentar

          Arbetssätt...