Tigerbarb i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quello
    • December 2017
    • 1

    Tigerbarb i nystartat akvarium

    Hej, har precis startat upp mitt 180 liters kar. Min tanke är att ha ett stim med tigerbarb. Hur många skulle man max kunna få plats med i mitt kar? Tänkte introducera ett fåtal stycken i början och fyller på efterhand, men blir inte bråkiga mot varann när de är så få? Eller kan det gå bra?
    Min plan är också att ha någon mal, räkor och ev någon annan fisk som skulle kunna funka med tigerbarb som inte har långa fenor..... men osäker om det är så bra att starta med tigerbarb direkt i nystartat? Några erfarenheter av denna fisk?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Det är väl lika dåligt att starta med tigerbarber som det är att starta med viken annan fisk som helst...
    Svensk- eller asienodlad tigerbarb är väl rätt tåliga. Om du följer de långsamma uppstartsrutinerna och häller i vattenberedingspreparat eller "gammlat akvarievatten"och har en del växter i behållaren innan fiskarna flyttar in skall det inte vara några problem. Vad du skall vara uppmärksam på, vilket du antagligen redan vet, är att tigerbarberna är känsliga för vita-pricksjukan, och att den sjukan är särskilt vanlig i nystartade akvarium, eller snarare utlöst av stress då fiskarna byter miljö. Du kan ju alltid premedicinera med en halv dos "vita-prick medicin" protozin tror jag det är, men kolla upp det!

    I ett rejält stim beter sig dessa fiskar (och även andra stimfiskar) annorlunda. De blir mindre aggressiva, och de biter andra fiskar mindre i fenorna. All energi tycks gå åt till att hålla ihop stimmet.
    Hur många... tja, litervolymen är ju inte allenarådande, utan hur långt (alltså bredden) ditt akvarium är, dessa fiskar gillar ju att simma litet längre sträckor fram och tillbaka. Men uppskattningsvis 20 individer skulle jag nog kunna tänka mig mellan tummen och pekfingret.

    I gamla GAF cirkulerade det i många år en historia om en akvarist tillika medlem som drog upp tigerbaber på skivbar skånsk leverpastej. Dessa lär ha varit lika stora som diskusar om man nu får tro historieberättaren. "Ett viss mått av överdrift" var det väl, men stora och stabila tigerbarber var det i alla fall frågan om. Sedan var väl antagligen vattnet i akvariet där man utfodrade dessa med leverpastejen ganska grumligt, kan tänkas.

    Kommentar

    Arbetssätt...