Hur fånga flera kuhliålar? Utan att riva inredningen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Hur fånga flera kuhliålar? Utan att riva inredningen...

    Hej,
    Är det någon som har något tips på hur man enkelt kan skapa en fälla för kuhliålar?
    Jag har ca: 7-8 kuhliålar. Jag har förstås försökt fånga dem med håv. Utan framgång - men de är ju så snabba... Skulle jag riva allt så kanske men vill helst undvika det.
    Jag har även försökt med pet-flaska och nät (med nät typ som en ålaryssja och med inverterad hals på flaskan) och åtel i form av rödsmygglarver... men de rackarna tar sig ur. En kommer in men sen går nästa ur... och tidigare dog två tyvärr i en petflaska... Så nu är det slut på ideer?
    Är det någon med ett smart och enkelt tips som inte kräver att jag rensar ut hela akvariet....

    Fisheye
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja en flaska funkar väl inte för det får ju inte vara en "slät" yta ut. Skär av botten, stäng locket och sätt in en tratt i botten och sedan till att vattnet syresätts i flaskan - borra ett hål i flaskan och sätt in en syresten
    Har du rädd mygg i flaskan så vittja flaskan varje timme, har du lite flingor varannan timma
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Tack. Jag har lyckats (med alla utom listig rackare)på följande sätt;

      En 0.5 liters petflaska med stor öppning där jag i botten lade röda mygglarver och sedan tryckte jag in ganska mycket myggnät i flaskan. De letar sig in i flaskan och förirrar sig i nätet. Har vittjat det efter ca: 3 timmar.

      Kommentar

      Arbetssätt...