Mat till liten guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Mat till liten guldfisk

    Jag var förbi min lokala akvariebutik och hittade den mest söta guldfisken jag sett så jag blev såklart tvungen att ta med honom hem
    Han passar bra in med de andra två och har inte visat några tecken på sjukdom (karantän blev tyvärr förkortad till bara några dagar pga platsbrist) men han är alldeles för liten för att äta deras mat

    De andra väger runt 50g och får hikari pellert i mini och medium storlek, den nye ligger på 5g och klarar inte ens av mini pelletsen.
    Hittills så har jag matat honom separat i en liten plastback med sera vipgran som jag även matar mina guppies med men jag är orolig att detta foder inte är tillräckligt för honom.
    Är det någon som har något tips på hur jag kan lösa det här problemet?

    Just nu är jag ledig men nästa vecka ska jag börja studera igen och då brukar jag förlita mig på en foderautomat då jag vill kunna ge dem mat så utspritt som möjligt så hade varit bra med något jag kan mata både han och de vuxna samtidigt.
    Jag har försökt dela på de större pelletsen så han ska kunna äta med de andra men det slutar mest i småsmulor som bara förstör vattenvärdena

    Tacksam för tips
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    smula sönder flingfoder
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      smula sönder flingfoder
      jo, det är typ det jag redan matar med men jag tycker vattnet blir så smutsigt och det funkar dåligt med foderautomaten

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Olika foderautomater funkar olika bra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Olika foderautomater funkar olika bra
          Jag har en fackuppdelad foderautomat så jag själv kan välja hur mycket som matas varje gång. Den fungerar för pellets eller granuler, inte flingor eller "småkrafs" går inte, då fastnar de bara i urverket. Sen vill jag inte mata med flingor då detta inte är bra för guldfisk och är som sagt orolig att den mat han får för tillfället inte täcker hans behov.
          Jag är ute efter ett supplement/ tips på mindre pellets som både fungerar för de större fiskarna och den lille då jag är rädd för att de går på hans mat direkt (de mindre pelletsen/vipgram)istället för att ta sin egna (hikari) = den lille blir utan mat / någon annan kreativ lösning.

          Jag har inte råd och är inte intresserad av att byta ut min foderautomat

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ok - om flingor inte funkar i just din foderautomat. Sedan det viktiga är ju inte vilken typ av foder man använder utan istället innehållet. Dvs flingor och t.ex. pellets kan ju ha exakt samma innehåll och 2 sorters pellets kan ju ha helt olika innehåll och vara avsett för helt olika typer av fiskar.

            Vill bara också kommentera ett väldigt märkligt påstående från dig - Sen vill jag inte mata med flingor då detta inte är bra för guldfisk - Det är ett helt felaktigt påstående. Jag har alltid kört med flingor till herbivora arter (grönflingor) och det är absolut inget problem, snarare tvärtom.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Delta2004
              • November 2016
              • 77

              #7
              Hej!
              vad sägs om granulat? Jag körde en månad på sonens dagis med billig foderautomat och inget klumpade sig. Jag hade JBL (finns säkers andra) och de har två storlekar, den mindre är bara del av millimeter i storlek, den större kanske 1 mm i diameter.

              Kommentar

              • SlöjstjärtsTösen
                • February 2016
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman;n2372361
                Vill bara också kommentera ett väldigt märkligt påstående från dig - [I
                Sen vill jag inte mata med flingor då detta inte är bra för guldfisk [/I]- Det är ett helt felaktigt påstående. Jag har alltid kört med flingor till herbivora arter (grönflingor) och det är absolut inget problem, snarare tvärtom.
                Det är inte innehållet i flingorna som är dåligt för guldfisk utan just att det är flingor. Det tvingar upp guldfisken (eller slöjstjärten) att äta vid ytan, då får de i sig luft och får problem med uppblåsthet och balansen (http://guldfisk.se/foder och https://www.youtube.com/watch?v=-Ltc...iRhyie&index=6). Det funkar för små/unga guldfiskar men då jag har större fiskar i akvariet går även dessa på flytande mat och kan då bli dåliga - dvs det funkar när jag matar den lille själv men inte när jag matar dem tsm i stora akvariet och då är problemet uppe igen att det är osmidigt att mata den lille för sig själv. Vipgramen fungerar då de börjar sjunka så fort fiskarna petar på dem men då är problemet att de större kanske går på hans mat istället för sin egna och det är svårt att mäta upp utifrån vikt så jag kan inte gå över och bara mata med detta (om det nu är ett bra foder för guldfisk innehållsmässigt) Pelletsen jag har sjunker efter ett tag och de får även "större tuggor" vilket minskar risken att de får i sig luft.

                Jag matar mina andra fiskar med mat speciellt utformat för guldfiskar (hikari - bas och färg), det är klart att olika pellets/ flingor/ granuler är olika bra för olika fiskar vilket är därför jag är osäker på om det fodret jag matar den lilla med (vipgran) är bra för honom egentligen - pga innehållet. Det har jag inte tillräckligt kunskap angående.

                Jag ber om ursäkt om jag var lite otydlig innan med vad jag faktiskt menar med min fråga, men jag letar helt enkelt efter ett foder som är pellets/granuler som sjunker som fungerar för alla mina guldfiskar (täcker innehålls behov och storleksmässigt) eller något komplement som gör att maten jag matar med nu fungerar eller något annat hopbak som kan få det hela så smidigt som möjligt.
                Senast redigerad av SlöjstjärtsTösen; 26 August 2017, 15:26.

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Delta2004
                  Hej!
                  vad sägs om granulat? Jag körde en månad på sonens dagis med billig foderautomat och inget klumpade sig. Jag hade JBL (finns säkers andra) och de har två storlekar, den mindre är bara del av millimeter i storlek, den större kanske 1 mm i diameter.
                  Jag matar honom redan med sera vipagran granuler, gissar på att det är något liknande .

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Som sagt, jag har i 40 år matat mina guldfiskar med flingor och det har funkat utmärkt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Som sagt, jag har i 40 år matat mina guldfiskar med flingor och det har funkat utmärkt
                      Fiskar är olika även inom samma art, funkar flingor för dig så funkar det för dig. Sen har du lång erfarenhet av akvarium vilket jag respekterar.
                      Men olika akvarister upplever att olika rutiner/mat/vattenvärden fungerar för just dem och deras akvarium. Det som funkar för en kanske inte funkar för en annan.
                      Det finns många källor som avråder från flingor och en hel del forumtrådar där ute där ägare varit panikiga pga obalanserade/uppblåsta guldfiskar där det senare kommit fram att problemen har löst sig då det slutat mata med flingor. Jag vill helt enkelt inte riskera att mina fiskar blir dåliga om jag kan undvika det dvs kommer jag inte mata med flingor så länge det finns så många källor som avråder från detta. Vi har alla valet att välja vad vi vill tro på

                      För tillfället har jag lagt in vipgram tillsammans med den andra maten i foderautomaten så får jag se vid nästa invägning om lillen får i sig tillräcklig eller inte. Har även köpt in spenat, ärter och broccoli att tillsätta för att försäkra att han får i sig tillräckligt med vegetabilier. Får hoppas att detta är tillräckligt. Tack för er input

                      Kommentar

                      • SlöjstjärtsTösen
                        • February 2016
                        • 131

                        #12
                        Liten update:
                        Efter lite googlande och en diskussion med en vän till mig så har jag kommit på en annan lösning: gel foods!
                        Jag kan mala ner pelletsen jag har och sen tillsätta lite ärtor/räkor/blood worms och sen göra en gel som sedan fryses.
                        Det går visserligen inte ha i foderautomaten och kommer inte fungera som en standardmat pga bekvämligheten men det kommer göra det fodret jag redan har tillgängligt för den lille, skräpar inte ner vattnet lika mycket som pulver/småkrafs och kan användas som supplement som alla guldfiskarna kan ta del av.
                        Tänkte att någon kanske tyckte det är en intressant idé

                        Kommentar

                        Arbetssätt...