Kuhliiålarna har fastnat i vinkelvolten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #61
    Kolla på Youtube, där finns det säkert filmklipp upplagda på de flesta av dem i alla fall, om du är nyfiken på vad det är för fiskar
    Han hade bara randiga, han sa att de svarta är ungefär lika lätta att få tag i, men de säljer inte lika bra. Många verkar funka så när de köper fisk, de stirrar sig blinda på färger. Dessutom är ju fiskarna i butiken ofta ungfiskar, som går i mer eller mindre oinredda kar, och har inte alls samma färger som de får när de växer till sig i ett inrett kar.

    Den kan ju ha blivit klämd i transporten, eller fastnat mellan några stenar eller så. Räkor ömsar ju skal, så ibland kan det se ut som de ligger döda, när det är ett ömsat skal. Men det verkar ju som om guppyn faktiskt dödade den, eftersom du såg den ge sig på en räka senare. Även många små fiskar med små munnar kan vara rovdjur, och räkors antenner och ben kan ju se väldigt frestande ut. Har sett i naturprogram hur fiskar attackerar krabbor och humrar genom att bita benen och antennerna av dem.

    Se'n har jag en morbror som inte gillar fisk, så han har korv i sitt akvarium.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Embla79
      • February 2017
      • 87

      #62
      Har hittat många skal, men det var en räka i detta skal - jag tog upp den. Guppy är väl rovfiskar, men jag har aldrig läst om att de skulle ge sig på vuxna räkor fy vad trist, de är ju så fina polkagrisräkorna. Nu är det iaf bara mindre guppy kvar så förhoppningsvis blir det lugnt ett tag.
      Hm, korv. Det får du nog förklara närmare
      jag ville också ha randiga Kuhlii, man ser ansiktet lite bättre på dem, men min affär hade som sagt bara svarta. Och de är ju jättehärliga. Däremot funderar jag på lite fler Ottosar, har bara tre och de verkar knappt hinna äta upp beläggningarna på växterna i det större karet. I det mindre var det inga problem. Och sen gillar ju de också att vara en lite större grupp om jag har förstått rätt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #63
        Ja, de mindre borde inte ge sig på dem. Egentligen funkar väl räkor mest bara med "nanofiskar" alltså pyttesmå fiskar som t.ex Galaxydanio, som man ofta har med räkor i nanokar.

        Ja, ottos gillar att vara i grupp.

        Hehe, det är ett skämt, som jag hörde på ett kassettband med Trazan & Banarne när jag var liten
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Embla79
          • February 2017
          • 87

          #64
          Mina gurami har aldrig visat nån tendens att bita på räkorna. Och jag som köpte Endlers för att de var mindre. Jaja, man lär av misstagen.

          Jaha, ett skämt jag har missat
          du har inte blivit sugen på ottosar då av att prata med mig?
          De är ju minst lika bedårande som kuhliisarna. Det blir nog tre till nästa vecka

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #65
            Tja, min erfarenhet av ottosar är att de är rätt känsliga, och brukar dö rätt snabbt, vet inte varför, kanske inte fått tag i tillräckligt med mat. Så har inte vågat skaffa några på ett tag. Om du gillar bedårande fiskar, så köp ett gäng Corydoras pygmaeus

            Köpte förutom kuhliisarna även två små eldbukar idag.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Embla79
              • February 2017
              • 87

              #66
              Herregud! Nu dog jag ju sötdöden här!
              jag har ju bara haft mina ottosar 1,5 månad, men de överlevde iaf flytt från nano till det större karet, trots att en fastnade i håven och en ramlade ur håven på bänken Har haft svårt att få dem att äta men en gång åt de som galningar av broccolin. Efter det tjockade de på sig rejält så jag antar att de får i sig tillräckligt nu, de vill nämligen inte äta några grönsaker för tillfället men har kulmagarna kvar.
              Är det vattenvärdena de är känsliga för eller är det "bara" det att de lätt svälter? Utefter den väldigt lilla erfarenhet jag har tycker jag att det är en jättebra fisk - de gör alltid roliga saker också så de är väldigt kul att ha i akvariet.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #67
                Hehe...
                Tja, det kan ju vara både och, vet inte säkert. Har för mig att jag hört nå'nstans att lätt svälter, men kan ju vara vattenvärden också.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Soffan74

                  • March 2017
                  • 158

                  #68
                  Har också kuhli i mitt stora kar (200) både randiga och svarta. Ser inte till dem så ofta, mest när jag städar innerfiltrena...

                  Kommentar

                  • Soffan74

                    • March 2017
                    • 158

                    #69
                    Har även ottosar och C Pygmeus i ett annat kar

                    Kommentar

                    • Embla79
                      • February 2017
                      • 87

                      #70
                      Men åh, vilka sötisar du har!

                      Kommentar

                      • Soffan74

                        • March 2017
                        • 158

                        #71
                        Ursprungligen postat av Embla79
                        Men åh, vilka sötisar du har!
                        ja, de är fina och roliga
                        Idag blev det 10 svarta kuhli till =)

                        Kommentar

                        • Soffan74

                          • March 2017
                          • 158

                          #72
                          En annan randig kuhli, som gillar "utsikten" från stora roten i karet

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #73
                            Kuhli ses ju mest som små "maskar" som finns i karet, men efter några år i rätt miljö blir de rätt imponerande.

                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Embla79
                              • February 2017
                              • 87

                              #74
                              Ja, de är häftiga fiskar. Fina och roliga att titta på

                              Kommentar

                              • Soffan74

                                • March 2017
                                • 158

                                #75
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Kuhli ses ju mest som små "maskar" som finns i karet, men efter några år i rätt miljö blir de rätt imponerande.

                                Ja, min "Herr Ål" börjar bli stor och fet nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...