Kuhliiålarna har fastnat i vinkelvolten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    Kuhliiålarna har fastnat i vinkelvolten!

    Hej!
    Jag har några svarta kuhliiålar som är allt annat än tillbakadragna - faktum är att de är de fiskar som är mest aktiva och synliga i mitt akvarium
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    #2
    Det jag skriver bara försvinner! Haha, försöket igen.
    Mina svarta kuhliiålar bara snurrar runt, runt vid rutorna. De sover sällan och är väldigt aktiva, dag som natt.
    Det är ju trevligt i och för sig, men jag är lite orolig att de inte äter tillräckligt. Jag har provat att lägga sjunktabletter framför näsan på dem (efter nedsläckning och de korta stunder de faktiskt är stilla

    Kommentar

    • Embla79
      • February 2017
      • 87

      #3
      Har någon tips på bra kuhliimat? Tips på hur man får dem att äta? Eller äter de tillräckligt av smulorna?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Gör de Brysselsteget också? Kuhlii som trivs och känner sig trygga kan vara framme en hel del, har haft vanliga kuhlii som varit aktiva, hade väl 10 stycken om jag minns rätt. Så de verkar trivas i grupp, och mycket gömställen och växter.

        Om du har mycket annan fisk kanske de kan ha problem att få tag i tillräckligt med mat, men annars ska det nog inte vara några problem. Mat som sjunker snabbt är en fördel. Är de i bra kondition så är det ingen fara.
        Senast redigerad av Shepard; 19 February 2017, 16:04.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Embla79
          • February 2017
          • 87

          #5
          Asg! Inte än, men det står väl inte på

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Se upp så de inte hittar på fler galenskaper

            Kolla lite på dem när du matar, och se om de verkar få tag i mat.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Embla79
              • February 2017
              • 87

              #7
              Problemet är att de inte verkar ha tid att sitta still för att äta. Har inte lyckats få dem att äta det jag har stoppat ner framför dem, däremot ser det ut som att de äter lite smulor från sjunktabletterna ibland. Mitt dvärgguramipar äter vid ytan mest, tetrorna också men även sjunktabletter eftersom guramina äter upp mycket av flingorna. Ottosarna har inte tid att äta annat än från rutorna och växterna. Haha, mycket upptagna djur. Så de konkurrerar inte om maten. Har fått dem att äta broccoli nån gång dock så de har lagt på sig rejält.
              Räkorna blir lika till sig över allt de hittar. Alla kan alltså få mat, det är bara det att ålarna inte verkar ha tid/inte kommer ur vinkelvolten

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hehe, bara de kommer ur vinkelvolten innan de tappar byxorna. Men de sjunkande animaliska tabletterna bör de äta av, och de löser ju upp sig lite, så smulor hamnar lite varstans på botten, så även om du inte ser dem ligga och äta precis på tabletten, så hittar de nog smulor lite här och där när de rotar runt, det är så de letar mat.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Embla79
                  • February 2017
                  • 87

                  #9
                  Ja, sen sist jag skrev så har jag sett åtminstone en av dem äta smulor och nu var det en som tog flingfoder också

                  Kommentar

                  • Embla79
                    • February 2017
                    • 87

                    #10
                    PS. Byxorna är på än

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ok, skönt, både att du sett dem äta, och att byxorna är på Älskar Galenskaparna, var och såg Mackenföreställningen nyligen.

                      Ibland kan man vara lite nojig, och vara rädd att de inte får tillräckligt med mat. Oftast hittar de nog tillräckligt, om man inte har många andra fiskar, och de alltid hinner före, som t.ex om man har bottenfiskar, och många aktiva, snabba arter som simmar högre upp, och inte har mat som sjunker, eller sjunker tillräckligt fort. Men det verkar ju inte vara nå'n fara i ditt fall.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Embla79
                        • February 2017
                        • 87

                        #12
                        Galenskaparna är inte riktigt kloka, haha. Älskar The castle tour med improviserad engelska.
                        Känner mig väldigt nojig, är nog för att jag är ny på det här. Skönt då med lite lugnande ord.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Hehe, ja, känns som nå'n sorts blandning mellan engelska, svenska, och holländska. Jag älskar slutet: "Är ni svenska?" R.I.P. Peter Rangmar, som även gjorde den svenska rösten till Timon i Lejonkungen. Har nog det mesta de har släppt på DVD.

                          Ja, då är det lätt att bli nojig, det kan jag fortfarande bli, fast jag haft fiskar se'n jag var sju år, det vill säga i snart 35 år. Men fortsätt hålla koll på dem, det är alltid bra att ha ett öga öppet, men försöka att inte bli så nojig att det förstör nöjet med hobbyn.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Embla79
                            • February 2017
                            • 87

                            #14
                            "Sim you svedens?"

                            Japp, ska försöka koppla av lite och bara njuta av när räkorna promenerar på Ottosarna och skrapar på dem Asg!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hehe En himla många program är skön, liksom Tornado. Och deras revyer, och låtar.

                              Får hoppas att räkorna inte skadar slemskiktet, utan gör nytta, och rengör dem. Kan ju vara bra att få lite hudvård.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...