Kuhliiåls yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botian
    • April 2003
    • 4

    Kuhliiåls yngel

    Jag har hittat små kuhliiåls yngel i mitt akvarium. På infosidan står det att odling av Kuhliiålar är sällsynt men jag undrar om det är ovanligt att man får enstaka yngel i sitt akvarium. Ynglen är förövrigt jättegulliga.
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    har du lyckats med detta är det fantastiskt! :-)
    Har du en digitalkamera så att du kanske kan skicka en bild?
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • Botian
      • April 2003
      • 4

      #3
      Jag kan ju försöka att ta någon bild men det är ganska svårt att hitta dem, de ligger och trycker mellan två stenar och är endast ca 1 cm långa så det är nog inte lätt att fota dem.

      Kommentar

      • ricke
        • February 2004
        • 352

        #4
        fan va grymt hoppas du kan plåta dom

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Jätte grattis på dig!
          Alltid lika kul att läsa när någon fått yngel!
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jättekul!!! Kan du inte skriva lite om hur karet är uppbyggt, vilka vattenvärden du har och vad du matar med!
            Det är tredje gången det skrivs om kuhliiyngel på forumet vad jag vet, så det är ju inte helt omöjligt, men väldigt ovanligt.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • jorgen41
              • December 2002
              • 2087

              #7
              Mycket spännande.

              För vetenskapens skull anteckna så mycket fakta om vatten,mat mm du kan :-)
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

              Kommentar

              • Botian
                • April 2003
                • 4

                #8
                Mitt akvarium är på 540 liter och jag satte upp det i oktober i fjol. Det har inte varit i gång så länge men växtligheten har börjat att ta sig på sista tiden. Tvärs igenom akvariet går det ett stenröse där fiskarna har gott om grottor och håligheter att gömma sig i och det är där som jag har skymtat ynglen. När jag satte upp akvariet hade jag i lite torv i filtret för att få vattnet lite surare och lite mjukare men jag har inte bytt torven än så den gör väll ingen verkan nu och jag är inte säker på att torven behövs heller. Vattenvärdena är:
                Temp. 26,5
                KH 3
                GH 5
                pH 6,5

                Jag brukar byta 20 – 30% av vattnet med en dryg månads mellanrum. Maten är främst flingfoder och algtabletter, ibland djupfrysta mygglarver.

                Akvariet har inte varit så tätt med fiskar utan endast 4 Praktbotior, 5 Siamesiska algätare, 6 Kuhliiålar och 9 Kilfläcksrasboror. Men på sistone har jag satt i 2 Ancistrus, 3 Leopardpansarmalar och 21 Zebrafiskar.

                Nu hoppas jag bara att ingen av fiskarna får för sig att äta upp mina yngel.

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Vad jag vet finns det ingen svensk sida som beskriver Kuhliodling, du skulle göra hela nätet en tjänst om du gjorde en hemsida och la ut så mycket info som möjligt. Jättegrattis!

                  Kommentar

                  • matzen
                    • February 2004
                    • 608

                    #10
                    Grattis! Är det en lyckad odling är du historisk. Du måste dokumentera allt om odlinge!!!
                    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                    Kommentar

                    Arbetssätt...