Koi, ute eller inne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Walder
    • August 2016
    • 12

    Koi, ute eller inne?

    hej, ny här så mitt första inlägg.

    har tagit in mina Koi från dammen för ca 14 dagar sen pga att vattnet blev väldigt kallt. 10 grader. Min vinterförvaring var dock inte klar, ca 2000 liters kar utan nu går fiskarna i en tillfällig bassäng. Vinterförvaringen kommer ligga på ca 20 grader men jag har haft problem med vattenkvaliteten. Nitriten är skyhög, har gjort vattenbyten mm men fick reda på att vattnet där jag förvarar mina fiskar är generellt dåligt.

    Nu funderar jag på om jag ska låta fiskarna gå ute under vintern ändå, temperaturen i dammen ligger nu på 17 grader. Jag har 5 st på ca 25 cm och 14 st på ca 8-15 cm så dom kräver ju ganska stor plats. Dammen är ca 1 meter djup på det djupaste och totalt 4000-5000 liter. Jag bor i zon 4 så frigolit och doppvärmare blir ju aktuellt men känns som att fiskarna mår bättre av att gå ute under vintern än att gå inne under 6-8 månader i avsevärt mindre utrymme.

    Vet att det är kluvet med detta om Koi ska va inne eller ute men jag söker er som har testat både och, är ju ny på detta så behöver verkligen lite tips och råd.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag bor i Göteborg (zon 1) och har guldfisk ute året om i dammen (ca. 10 kubik och ca. 1,2 meter djup på det djupaste stället). Jag testade en gång med koi men de klarade inte vintern så den är betydligt känsligare än guldfiskar.
    Dock jag håller inte ytan öppen och kör ingen doppvärmare. Jag tror det viktigaste är att botten är ren, ligger det en massa slam på botten så blir vattnet dåligt och det klarar inte koi.
    Så jag ger egentligen inte något råd - utan talar bara om hur det har funkat för mig.

    Låter märkligt att ditt kranvatten skulle ge nitrit - det har jag lite svårt att tro på. Nitrat är absolut inte ovanligt, men knappast inte nitrit.


    Och välkommen hit
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Merza
      • March 2009
      • 57

      #3
      Har du testat nitrit värdena med stickor eller med provrör? Har upptäckt att stickor (ifall hos mig) kan ge konstiga resultat som inte speglar verkligheten så bra. Eller menar du nitrat värdena?

      Kommentar

      • Walder
        • August 2016
        • 12

        #4
        Tack båda för svar. Jag har tyvärr teststickor, vet att dom inte är att lita på. Jag har beställt mig en luftpump nu och har även haft i ett medel som ska stabilisera nitrit och nitraten.
        I början var det bara nitriten som var hög men sen även nitraten. Har helt uppehåll på matningen nu och gör vattenbyten regelbundet. Fiskarna ser ut att må bra, simmar som vanligt men nitritförgiftning syns väl inte på nått vis?

        jag har ju en liten guldfisk med de andra Koi fiskarna så jag funderar på om jag ska köpa 4-5 guldfiskar till och låta dom övervintra ute i dammen och låta koifiskarna vara kvar inne.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Olika fiskarter påverkas olika av nitrit. Men märker du inget på fiskarna (snabbare andning etc.) så är det ingen fara på taket
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...