Sundadanio axelrodi tillsammans med räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nano_16
    • May 2016
    • 9

    Sundadanio axelrodi tillsammans med räkor?

    Hej! Är ny här och ny med akvarium :-) I mitt fall ett litet kar på 19L. Har skaffat ett gäng amano- och körsbärsräkor, som verkar trivas och kommer fram vid matningen. Sedan köpte jag 5 Sundadanio axelrodi, för att liva upp akvariet... I butiken sa de att dessa fiskar kunde vara ok med räkor. Men! Sedan fiskarna tillkom, har räkorna blivit lite blyga och jag inbillar mig att fiskarna "kollar upp" räkorna?! Är det möjligt att de ser dem som mat? Fiskarna får cyklops och ett speciellt foder för mindre arter (pulver), men äter bara cyklops... Är det normalt att de är blyga?
  • Karin_z
    • November 2011
    • 47

    #2
    Hej!

    Jag har sundadanio axelrodi tillsammans med körsbärsräkor och amanoräkor. Det fungerar fint hemma hos mig. Körsbärsräkorna simmar tillsammans med sundadanio men är skygga mot mina amanoräkor som är lite väl burdusa ibland. Jag har dock större kar än du, 46 liter. Har du gott om gömställen?

    Kommentar

    • Nano_16
      • May 2016
      • 9

      #3
      Hej :-) Vad roligt att dina fungerar väl tillsammans! Jag upplever att amanoräkorna är modigare här också, särskilt en som är väldigt stor och roffar åt sig både mat och platser haha. Har några gömställen bland växter, stenar och två mangrove bitar. Kanske jag får ge de mer tid för att vänja sig?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vuxna räkor är inga som helst problem men ett och annat körsbärsräkyngel lär säkert bli mat, men det får man räkna med om man kombinerar fisk och räkor. Detta är en bra kombination så kör på.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nano_16
          • May 2016
          • 9

          #5
          Synd om eventuella yngel, men å andra sidan, jag kan inte ha flera räkor ändå... så lika bra att det inte blir några extra ;-) Hur många fiskar är det ok att ha? Just nu är de 5 st...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är ju en liten fisk så 10 kan du nog ha.
            En del räkyngel kommer garanterat att klara sig
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...