Vilken ras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ansgar och Evelyn
    • March 2016
    • 4

    Vilken ras?

    Hej, jag köpte för ett par månader sedan två otroligt vackra guldfiskar som har en plats i mitt rum i ett (antagligen för litet) 60L akvarium. Jag döpte dem till Ansgar och Evelyn och de två är anledningen till varför jag vill bli medlem här på Zoopet. Jag vill lära mig mer om mina fiskars beteende och bästa miljö för att de ska kunna trivas och ha det bra. Idag slog det mig dock, Vilken ras är mina guldfiskar egentligen? Jag vet at det finns många olika, men skulle önska att veta mer specifikt vad jag har för ras. Lägger in en bild på de två.

    Har också en annan fråga. Jag har plastväxter i mitt akvarium (eftersom mina fiskar åt upp de levande), och i morse upptäckte jag att det hade vuxit någon typ av brun-svart alg på den. Det set ut som hår typ. Är det farligt för mina fiskar att låta det sitta kvar, ska jag tvätta bort det, eller är det helt normalt och oskadligt?

    Dessutom - Jag gav dem i söndags mygglarver och skalade ärtor, och har upptäckt att någon dag senare börjar den orangea jaga den vit-rödas "anal". Betyder det att dem leker?


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Dom rödvita guldfiskarna brukar ofta kallas för sarasa - dock så är ju de varianter som säljs i handeln knappast renodlade utan en mix av flera färgvarianter och alla sköts på ungefär samma sätt.
    Alger som du fått är inte farligt för fiskar men kanske inte så trevliga att titta på.
    Jag tror inte att de är på gång att leka.
    Och som sagt (som du också är inne på) - tycker definitivt att du skall skaffa ett större akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ansgar och Evelyn
      • March 2016
      • 4

      #3
      tack för svaret på rasen!
      Hittade små vita "bubblor" i algen, tog ut en för att undersöka vad det var. Sökte upp bilder på guldfusk rom, och de såg ganska lika ut. Behöver fortfarande hjälp dock. Vad är det för något?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det är sannolikt syrebubblor
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ansgar och Evelyn
          • March 2016
          • 4

          #5
          Men får det ett "hårt skal"? klämde sönder en, och den "poppade". Jag är så förvirrad!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Nej då låter det inte som syrebubblor så det är kanske ägg.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ansgar och Evelyn
              • March 2016
              • 4

              #7
              Häftigt! Nåja, kan hur som helst inte ha fler fiskar just nu så jag får väl bara låta mina guldisar äta upp dem

              Kommentar

              Arbetssätt...