Slöjstjärtskris!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Slöjstjärtskris!

    Hej!

    Det har blivit kaos med ett par slöjstjärtar som inte kan bo kvar i sitt kar!

    Vi spontan köpte två slöjstjärtar (Humle och Dumle) som fick flytta in i ett 110l akvarium tillsammans med några platys för några veckor sen.
    Korkad som man är var vi för spontana och lyssnade vi på försäljaren som sa att det inte skulle vara några problem men efter att ha kollat upp info om dessa fiskar inser jag att det är alldeles för litet, alldeles för varmt och våra platys mobbar de stackarna!

    Jag har blivit väldigt fäst vid dem så vill göra vad jag kan för att slippa sälja eller i värsta fall avliva mina små firrar...
    Vilket vi självklart kommer göra om det inte får bra förutsättningar, tänker inte ha fiskar som lider...

    Så nu behöver jag hjälp, vi har tyvärr inte råd eller plats att köpa ett nytt stort akvarium till dem nu men efter att desperat ha letat har jag hittat att vissa låter sina uppfödningsfiskar bo i plast baljor.
    Skulle man kunna låta Humle och Dumle bo i en sån balja? Tänker att man har dem i dammar som egentligen är samma sak fast nergrävda så det borde väl vara helt ok?
    Kan de bo i 130l (IKEAs samla låda) eller ska man köpa en vattenkar som man kan ha till hästar som ligger på 200-500l? (500 får inte plats men 200-250 skulle kunna gå)

    Sen undrar jag angående filter, har märkt att det smutsar ner något otroligt! Verkar som ytterfilter är att föredra och hittar ett filter för 800kr som kör 800l/h med märket AM Top. Är det ett bra filter? Alla verkar tycka Eheim är bäst men de går ju på flera tusen....

    Edit: såg att den var utan filtermaterial och då är den billigaste istället en JBL med 700l/h. Är det ett bra märke och volym?

    Sen inredning. Tänkte att de kunde få bo utan inredning alternativt att jag tar stora stenar jag har ute och tvätta de noga och inreda med (har det i det andra akvariumet och det fungerar fint) och lite växter från akvariumet där de bor nu.

    Men läste att det är olagligt att ha fiskar utan bottensubstrat i akvarium. Stämmer det?
    Sen verkar det finnas risk att de kvävs på bottenmaterialet!
    Vilken storlek ska man välja? Verkar som om billigaste alternativet är sand ifrån byggaffärer, kan slöjstjärtar trivas att bo i en burk med sand?

    Väldigt tacksam för svar så mina fiskar kan få ett bra liv!
    Senast redigerad av SlöjstjärtsTösen; 28 February 2016, 14:31.
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    #2
    Här är några baljor jag kollat på:



    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Då skall vi se, skall försöka svara på det jag kan.

      1) Balja går alldeles utmärkt. Många av varianterna av slöjstjärt är till och med avsedda att ses ovanifrån. Sök exempelvis på tvr och svr. top view/side view ranchu. Större är bättre, men hellre breda än djupa. jag skulle nog tagit den hos granngården, kolla även in deras murarbaljor, tyckte de verkade rätt trevliga när jag kikade för några veckor sedan. Större är bättre! Kan bli en snygg damm utomhus med på sommaren med om man fixar till det.

      2) Ja de smutsar ned oerhört, de äter mycket (svårt att övermata dem, man övermatar akvariet snarare). Mycket av maten går osmält genom deras tarmar dessutom. Så mycket filtrering behövs, men samtidigt så ville de ha ganska stilla vatten så man får trixa lite för att få till det. 700 l/h låter för lite tycker jag. Skulle nog dubblat det. Har tyvärr inte bra tips på filter.

      3) Ta inredning som inte har vassa kanter och så de fastnar. De är nyfikna, hungriga och tror de är smala. Gällande botten får man ta hänsyn till att de smutsar ned mer än andra så vattenkvalitén kan bli dålig pga av smutsigt bottenmatieral. Många kör ren botten så de kan hålla rent. Jag hade föredragit ett tunt lager finare sand. Gärna någon ljusare så ni ser firrarna ovanifrån bra kanske? Plantera i glas/muggar/burkar eller så. De lär vilja äta av allt de kan så det får bara tuffare växter. Jag köpte blästersand från jula. Rådasand är vanligt annars.

      Spana in guldfisk.se med för lite tips.

      Annars, oroa dig inte för värmen på kort sikt, de klarar av varmt vatten alldeles utmärkt med, men de lever livet i turbo så ett kar utan värmare är bra.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Jag vill inte vara tråkig men det bästa är nog om du kan omplacera dom till någon annan akvarist.

        Sedan när tillfälle ges och du kan skaffa större akvarium så kan du köpa slöjstjärtar på nytt men som du redan har funnit ut kräver dom mycket plats och stort akvarium.

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Tack så jättemycket för hjälpen! Jag kollade på murarbaljorna på nätet men deras största storlek är på 90l vilket jag vet är för litet. Fanns det större i den affären du var?

          Oj... det filtret jag kollat på var det hyfsat billiga där allt ingick, ska jag gå upp till 1400l/h börjar det tänja rejält på den budget jag har och jobba med.... Kan max lägga 1500 på det hela (vilket säkert kommer bli mer med tiden) och då ligger pumpen själv på den pris nivån. Tror du man kan få tag i någon begagnad? Någon som vet vart annars man kan få tag i ett rimligt billigt filter? Får köra några varv på nätet och se om jag hittar något.
          Edit: vi har pratat ihop oss nu och tror att vi kan lösa det med lite ändring i budget och gå upp till 2000kr istället, men vill gärna ha tips om bra och billiga filter som kan passa!

          Va bra! Då får bottensubstrat ligga långt ner i priolistan och möjligen komma till senare om det inte är kris.
          Stenarna vi har är helt rundade pga slipning så det ska de inte kunna skära sig på!
          Jag tänkte stoppa i en trasselväxt i en nätkorg som vi har över som kan hjälpa till med vattenkvalitén. Då kommer det inte åt att äta upp växten och tror det är vattenpest eller liknande som ska växa fort. Den har inte riktigt tagit fart där den bor nu men tror det beror på att det är lite överplanterat, vilket slöjisarna håller på att motverka...

          Akvariumet där de bor nu är 25grader och det är utan doppvärmare. Men det är i själva rummet (bor i en större etta) så det är där vi håller hus vilket gör det varmt. Förhoppningsvis kommer det vara kallare i badrummet, ska ställa in en termometer så jag kan kolla.

          Tack för tipset! Jag har kikat lite där och även kollat in Pure Gold på youtube. Men hon är ju från USA så tänker att synsätt och regler kan variera
          Senast redigerad av SlöjstjärtsTösen; 28 February 2016, 17:28.

          Kommentar

          • SlöjstjärtsTösen
            • February 2016
            • 131

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag vill inte vara tråkig men det bästa är nog om du kan omplacera dom till någon annan akvarist.

            Sedan när tillfälle ges och du kan skaffa större akvarium så kan du köpa slöjstjärtar på nytt men som du redan har funnit ut kräver dom mycket plats och stort akvarium.
            okej .
            Tror du det är bäst pga att det inte går att ha i de förhållandena? storleken eller sättet? För som sagt är jag väldigt fäst vid dem så skulle ge bort dem om det verkligen inte går/de har det dåligt.
            Min plan har alltid varit att skaffa ett större akvarium än det vi har när vi väl bor större och har bättre ekonomi (vi studerar båda två nu) för jag tycker det vi har är otympligt och ganska fult. Vill även ha större och roligare fiskar i framtiden och då krävs mer yta. Men det kommer kanske ta åtminstone två till tre år till

            Jag vill även tillägga att jag vet att detta var sjukt korkat gjort och har mycket skuld över detta. Det finns ingen undanflykt men förklaringen är att de var billiga, fina, vi kände oss spontana och vi trodde att de skulle gå bra i vårat kar. Naiva helt enkelt

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Klart att du skall göra det som du tycker är bäst är bara synd att lägga pengar på någon annan förvaring än ett akvarium där du kan se fiskarna

              Kommentar

              • SlöjstjärtsTösen
                • February 2016
                • 131

                #8
                Du tänker så! Jag tycker "dammar" kan vara ganska trevliga, vem vet kanske jag snöar in mig på det istället i slutändan, haha.
                Just nu är prio att fiskarna ska få må bra, nästa steg är att göra det finare för mig att titta på (och för det kommer i slutändan ändå en pump att behöva köpas och backen kan jag säkert sälja/ge till min syster och hennes hästar)

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Det blir säkert bra

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Det går att lösa filtret på billigare vis.

                    Dock blir det synligt inne i karet.

                    sök / googla på "hamburgerfilter"

                    Med en bra filtermatta från ex Hornbach, och ett par vettiga cirkulationspumpar, så är det lätt fixat under 1000 kr.

                    Gällande storleken på mattan, så skulle jag siktat på minst 4% filtermaterial i förhållande till vattenvolymen. Helst 5% eller mer.

                    Gällande pumparna....... totalt bör de blåsa cirka 7-8 ggr (kanske 10 ggr) vattenvolymen.


                    I övrigt.......det finns kanske en annan väg ut som är helt OK.

                    1.
                    Skaffa en låda på IKEA. Ett halvvettig innerfilter. Detta som tillfällig lösning på en månad eller två.

                    2.
                    Snorskumma BLOCKET varje dag under denna tiden. Leta efter kar på 250 liter eller större. Väldigt ofta hittar man ganska stora kar till extremt billiga pengar.
                    Ex så hittade jag ett 540 kar för 1000 kr. Med lite extra tillbehör så landade jag på jämt 3000 kr. Där 750 var bara "bra att ha grejer". Man hittar ganska ofta
                    kompletta saker, 2-300 liter, för 1-1500-2000 kr där.

                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      Tack!
                      Har googlat lite och tycker hamburgefilter verkar extremt krångligt.... Är inte alls den som kan foga saker eller bygger saker överhuvudtaget. Får se om jag kan hitta någon lättbyggd variant som kan fungera!
                      Med %en menar du att om jag har 200l akvarium skulle jag ha 10l filter vilket då är 10dm^3?

                      Skulle verkligen kunna tänka mig att köpa ett akvarium men vi har inte alls plats! Det enda stället det skulle kunna få plats är badrummet men där är golvet så ojämnt att det inte skulle kännas speciellt säkert därför tänker jag att en plastbalja som får stå direkt på golvet fungerar. Möjligen om vi slänger ut någon möbel eller liknande skulle det få plats i rummet men det tror jag inte min sambo går med på... Så fort vi bor större kommer det bli ett stort akvarium om jag får bestämma, men det är några år dit

                      Kommentar

                      • SlöjstjärtsTösen
                        • February 2016
                        • 131

                        #12
                        Jag har hittat en vän som kan ta över slöjstjärtarna och ha dem i sitt akvarium sålänge. Detta blev ett för stort projekt för oss och nu när de bor hos min vän kan jag åtminstone hälsa på dem tills dess att de får flytta tillbaka till oss

                        Kommentar

                        Arbetssätt...