Bleka ränder på botierna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre
    • November 2002
    • 279

    Bleka ränder på botierna

    Varför får vissa praktbotior bleka ränder, istället för helt mattsvarta? Har 8st som jag har haft i ca ett år nu. Alla mår bra och visar inga tecken på sjukdom eller liknande. Dom bleka ränderna har dom haft i flera månader, och jag undrar om det beror på nåt speciellt? Jag matar med röda- vita- svarta mygglarver, artemia, mysis, räkmix...
    Mvh// Pierre
    (check my profile)
  • Theriss
    • April 2003
    • 66

    #2
    Läste nånstans att de äldre botiorna får blekare ränder, men om det stämmer vet jag inte.
    *Sophie*

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Hos mina handlar det mera om social ställning i gruppen..

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        Har samma fenomen hos mina. Har sex stycken som är inköpta i två omgångar. Nu har de tre äldsta som teckning som du beskriver, svagt grå istället för mattsvart som de yngsta har. Kan oxå köpa ideén om att det är en ålders sak, tror inte de mår någe dåligt för de har samma beteende och aktivitet som innan.

        Mvh Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • Torstensson
          • June 2002
          • 1964

          #5
          Om det skulle ha med åldern att göra så borde nog dom alla största jag har vara ngt gråa istället för svarta, men så e inte fallet..
          Det jag märker är att när jag släpper i ngn ny fisk blir det genast färre fiskar som färgat ut helt. Dom enda som <u>alltid</u> är fullt utfärgade är den minsta (4cm) och den största (ca20cm).

          Kommentar

          • Mogwai
            • November 2002
            • 3021

            #6
            Mina minsta är det som har de bjärtaste färgerna.....medans de som är stora och går i min så kallade "björnliga" är blekare....men det beror lite också vilket humör som de är på. Vissa dagar så simmar de omkring som de mest färgglada som man nånsin skådat. Ibland så är hela gruppen sådan, ibland bara en enstaka medlem eller två....däremellan så brukar de blekna lite men är lika pigga och galna som vanligt.

            Kommentar

            • NaObie
              • December 2003
              • 126

              #7
              Jag läste i en fiskbok att de ljusare skulle vara honor och de mörkare hanar.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

              Kommentar

              Arbetssätt...