Cirkulation och Filtervolym

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    Cirkulation och Filtervolym

    Har ett 200 l kar med slöjstjärtar och som filter har jag ett Eheim 2224, som skall ha 3 liter volym och cirkulera 700 l/h.

    En av slöjstjärtarna spenderar relativt mycket tid vid ytan och jag funderar på om det kanske är för lite syre i vattnet. Min vattentemp ligger på 24C (vet att det är lite i överkant, men det är så varmt i huset) och jag uppmätte syrehalten till ungefär 5 mg/l.

    På en sida på nätet (http://www.aquahobby.com/gallery/ggoldf.html) så står det att slöjstjärtar helst ska ha 10-12 gånger akvarievolymen/timme i cirkulation. Sidan påpekar också att även om bra cirkulation är nödvändig så gäller det att inte göra det för strömt (med strilrör o.s.v.). Det skulle i så fall i mitt fall bli 2000+ l/h. Någon som har lite erfarenhet av krav på cirkulation/syre för slöjstjärtar? Borde man köpa en cirkulationspump för att syresätta lite bättre?

    Sen har jag en liten fråga om filtervolym. Finns det nån tumregel på hur stor filtervolym man skall ha? Speciella krav för slöjstjärtar? Som jag nämnde så är nuvarande filter på 3 liter och innehåller mekaniskt och biologisk rening. Det verkar filtrera bra, ser inte mycket skit på botten, men fiskarna är dock fortfarande mycket små, så jag antar att det kan blir rätt mycket mer skit. Rekommedationer på filtervolym?

    All hjälp uppskattas

    /Gustav
    http://www.svekub.se
    Min Zoon
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om syre i vattnet kan du läsa här http://www.vcnet.com/koi_net/do.html

    Med 30-40 cm Slöjstjärt i 200 liter kan det räcka med 1800 liter i tim cirkulation, om nu ditt filter ger 700 l, (många pumpars angivna mängd pumpen pumpar är utan slangar och filter), kan du komplettera det med ett pumphuvud och filtermatta, i ett 200 akvarium borde du få plats med ca 4 l filtermatta.
    Det finns väl ingen annan regel än att ha så stor yta och cirkulation på filtret som möjligt, och för Slöjstjärt/Guldfisk/Koi ha mer än dubbelt så stort filter än vad som gäller för vanliga mindre tropiska fiskar.


    På ditt ytterfilters insug han du ha en bit finare filter som tar bort fasta föroreningar och renar mekaniskt, det är lätt att rengöra den filter biten.
    När du har Slöjstjärt/Guldfisk som förorenar mycket är det bra att hålla gruset rent från föroreningar.

    Slöjstjärten som är vid ytan kan ha problem med simblåsan vilket gör att det är lättare att "hänga" vid ytan.

    Fortfarande efter så många år tvistar "de lärde" om vilket som är bäst, ett filter där en stor mängd cirkulerar långsamt eller ett mindre filter med stor genomströmning, sanningen är kanske att det kompletterar varandra de olika filtren.
    Om du inte har en syresten kan det vara bra att använda det för att lufta ut koldioxiden om du inte har växter.

    Ja, jag vet att många anser att det inte kan bli någon större mängd koldioxid, så ni behöver inte skriva och anmärka på det.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Hej!
      Jag hade ett projektinnerfilterfilter som pumpar 1350 l/h med en filter kapacitet som var ganska litet, endast 1½ dm2, till mitt 375 l kar. Jag fick rekomendation av Kramfors att utöka min filtervolym med minst det dubbla. Jag har köpt en byggdel till projekten som då ger mig ca 3 dm2 filtervolym och skaffat en fluvalinnerfilter som ger mig ca 2 dm2 till. Med denna hjälp så har jag synligt fått en bättre miljö med ett renare kar. Så visst har både filtervolymen och pumphastigheten betydelse.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Det ska väl motsvara ca 5 liter filtervolym mot 1½ liter som jag hade förut.

        Tack Kramfors för att du hjälpte mig med det rådet!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Gustav
          • February 2004
          • 377

          #5
          Hade hoppats på att du skulle hitta hit Kramfors.

          Behöver med andra ord öka på cirkulationen rätt rejält. Skippar görna syrestenen då jag har en del växter (som för övrigt trivs utmärkt tillsammans med slöjstjärtarna, men de är antingen hårda eller snabbväxande). Ska ta en kik på länken du skickade, men det får bli imorgon, har endast vart hemma sporadiskt idag.

          Är inte så sugen på att ha vare sig pumpar eller filter i akvariet, så det kanske får bli ett ytterfilter till. Är lite ljudfascist, så jag har fastnat för Eheim. Kan därmed dröja ett litet tag innan jag får råd med allt jag vill ha, men jag gör ett gott försök (flickvännen tycker jag är tokig).

          Tror inte den har problem med blåsan, men jag skall vara på lite extra vakt. Den övriga tiden spenderar den nämligen mest med att gruffa runt i gruset och den har inga problem med att sova på botten.

          Marie J: Verkar som om vi har ungefär samma relativa filtervolym. Det är rätt rent i mitt kar. Botten är mycket ren, men det är en del skräp i ytan.

          Just nu ser alltså lösningen ut att vara mer cirkulation och eventuellt lite mer filter, känns dock inte lika akut, när det fortfarande känns mycket rent och är bra kväve-värden.

          Tack för hjälpen.
          http://www.svekub.se
          Min Zoon

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            Marie: Hur mycket cirkulation har du totalt? Har du kollar din syrehalt nån gång?
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Har 1350+1000=2350 l/h

              Har inget o2 test så jag vet inte.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #8
                Går det att "ersätta" en cirkulationspump med en oxydator? Känns om om närmare 2000 l/h kan bli lite karusell i akvariet. Jag har nämligen fått för mig att det är just den höga syrehalten som slöjstjärtar vill ha, inte cirkulationen i sig, rätta mig mer än gärna om jag har fel.

                Någon som har erfarenhet av användning av oxydator, eller hört bra/dåligt om dem? Hittade mycket sparsamt med info här på zoopet, mer än att det inte var många i Sverige som använde.

                Kramfors eller någon annan kanske har lite svar?

                Tack på förhand och ursäkta att jag gräver upp min tråd igen. Tyckte dock det hörde till samma ämne.
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Det negativa med en oxydatorer är väl att de kostar skjortan.
                  Har precis satt igång en Söchting modell A (upp till 400 liter), men har inte märkt nån skillnad än. Fast den är i alla fall rätt snygg. Väntar på en till från aquaristic.net, kostar runt 400 kronor där.
                  De få som jag pratat med om oxydatorer har bara snälla saker att säga. Oxydatorer är extra bra i varma akvarier där syrehalten kan bli låg. Ska använda den nya i hantelakvariet (27-28 grader) där det snabbt märkts om cirklulationen blivit dålig pga igensatta filter eller för mycket flytväxter.
                  Annars är det ju rätt enkelt att undvika ”karusell” i akvariet - t ex utströmmarrör eller att ha utblåset bakom en rot. Själv pluggar jag igen slangen från pumpen och borrar en massa hål åt alla håll.
                  mvh Daniel
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ja jag vet inte om det är någon mening att hålla på att blaska med väteperoxid, jag har aldrig provat.
                    Det finns nog kanske en risk för syreövermättnad och fisken kan få Gasblåssjukan.

                    Det är så här att om man använder ett större pumphuvud har det en större diameter på ut-in loppen vilket gör att med en större pump blir det inte samma häftiga cirkulation om man ställer ner mängden den pumpar.
                    Det går även att rikta utblåset mot uppåt och åt sidan då blir det inte lika strömt nere mot botten, det är alltid bra att ha ett ställe bakom en tex sten/växt där fiskarna kan vila och få nattro och inte hela tiden behöva röra fenorna för att inte "driva" i väg.
                    För att få vattenytan i rörelse kan man använda en luftpump med eller utan syresten.
                    Tänk på att inte ha lavasten eller kross till slöjstjärten då de kan nöta sina fenor och drabbas av svamp.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #11
                      Tack Daniel och Kramfors.

                      Då blir det nog cirkulation som gäller ändå. Har fått ner temperaturen här hemma med typ 1.5 C och riktiat om utblåset från filtret.

                      Den ena slöjstjärten som ofta tog luft vid ytan ligger nu istället strax under ytan och nöjer sig med det syrerikare vattnet där istället för att ta luft direkt vid ytan. Vill dock givetvis att den skall trivas maximalt, så det blir en cirkulationspump och eventuellt ett ytterfilter till också. Tänkte jag skulle komma upp i ca 6 liter filtervolym och en cirkulation närmare 2000 l/h. Det hoppas jag skall räcka till en trivsam miljö för dessa underbara fiskar.
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...