Praktbotieodling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara74
    • February 2004
    • 10

    Praktbotieodling?

    Är det någon som vet hur man ser skillnad på hona/hane på botier.
    Och om någon lyckats få tillökning av dem??
    Isåfall vill jag veta allt om hur det går till..
    s.g ox
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    #2
    Dom ska visst vara omöjliga att odla för den vanliga akvaristen.

    Tips läs vad som står om den i fiskarkivet här på Zoopet
    Eva

    Kommentar

    • tep
      • March 2004
      • 77

      #3
      Det är en väl bevarad hemlighet hur man leker praktbotian, men eftersom de flesta praktbotier som man hittar i handeln idag är odlade och inte vildfångade så måste det finnas någon som vet, tyvärr verkar det som den bara odlas i asien..
      tep

      Kommentar

      • Rosa
        • September 2002
        • 435

        #4
        Ursprungligen skickat av tep
        Det är en väl bevarad hemlighet hur man leker praktbotian, men eftersom de flesta praktbotier som man hittar i handeln idag är odlade och inte vildfångade så måste det finnas någon som vet, tyvärr verkar det som den bara odlas i asien..
        De odlas med hjälp av hormoner,vilket inte är tillåtet i tex. Sverige
        Eva

        Kommentar

        • ahlin
          • September 2002
          • 234

          #5
          Börja med att hitta några ex som är minst 30cm stora......

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Det krävs förmodligen väldigt stora dammar och lite yrkeshemligheter för att lyckas med det.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Dom man kan köpa i butiken är väldigt ofta "sjöodlade" dvs odlade i burar på fångstplatsen.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8
                Hej !
                Varför skulle det vara förbjudet att föröka tex. praktbotian med hjälp av hormoninjektioner ? Problemet är väl snarare att väldigt få av hobbyakvaristerna har kunskap om hur man gör och vilket hormon som skall användas och i vilken dosering ? Någon har säkert gjort det utan att ni vet. Tekniken är inte svår. Vllkor ett, är att du, har fullvuxna djur.Är du ute efter att få Elitmärket från SARF på din odling så är hormoninjektionr absolut förbjudna.Vilket väl är en självklarhet.
                MVH
                Lisa

                Kommentar

                • sara74
                  • February 2004
                  • 10

                  #9
                  Tack för alla svar, som jag förstår är det svårt.
                  Mina botier är inte så stora ännu (ca 7 cm).
                  Tiden får utvisa om de lyckas eller inte.
                  Men hur ser man skillnad på hona och hane???
                  Någon som vet??
                  s.g ox

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    En litteratursökning och/eller lite telefonsamtal till de tjeckiska företag som tillverkar hormonerna & tar fram rekommenderade doser, kan nog avslöja det mesta av hemligheterna.
                    Sen vet jag inte hur svensk lagstiftning ställer sig till injektioner i husdjur över huvud taget. Så länge det *inte* är för forskningsändamål är det sannolikt tillåtet, men jag vet inte säkert.

                    Å tredje sidan så leker ju praktbotior självmant i naturen, och de har nog inte helt förlorat den förmågan än, så att odla dem borde därför mest vara en fråga om att 1) få fram könsmogna exemplar och 2) komma på vad det är för miljö-impuls de behöver för att komma "in the mood". Enligt denna artikel verkar miljö-impulsen kunna vara temperaturhöjning + tillgång på småfisk:

                    http://www.loaches.com/loachbreeding.html

                    Dina 7 cm långa exemplar är dock fortfarande bebisar.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jag måste säga att jag också undrar vad mina Praktbotior håller på med. Mina är bara ca en dm stora, men enligt den tidigare ägaren ska de vara minst 10-15 år gamla (de har levt i ett 100 l kar tills förra hösten)...
                      Vid de två senaste vattenbytena... efter att jag rengjort filtret = orentligt ökad cirkulation... har två av dem fått knallröda buk och stjärtfenor... den ena Botian är jätterund och den andra smal... och de rumlar runt under roten och verkar försöka böka upp en grop med magarna... hmmmm... inte lätt att förklara fiskbeteende... Tyvärr är det väldigt mycket fart på dem... men jag jobbar på att få några foton....
                      De kanske inte leker... men det verkar som förberedelser eller träning i alla fall...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...