nybörjar tips tack..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rindberg
    • March 2004
    • 196

    #16
    Tycker det är olämpligt av dig att skriva så då det bla här debateras väldigt vilt om folk som har sina slöjisar i för små kar i ett längre tag.
    Nä, det var inte så jag menade. Visst är det inte så att bara för att den rör på sig så mår den bra! Det är ju många saker man måste titta på, färg, fart och fenor m.m.

    Jag menade inte att man ska klämma ner vilken fisk var som helst. En vilktg aspekt dock som glöms bort är akvariets utformning, höjd x bred x djup.

    Var inte menat säga att du hade fel, utan bara försöka säga att det inte finns någon exakt volym som är rätt. Förlåt om jag verkade otrevlig, det var inte alls mitt syfte.

    Min slöjstjärt brukar simma in i vattenstålen från pumpen och åka med i strömmen! Vem vet hon kanske tycker det är roligt.
    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

    Kommentar

    • Stingray
      • January 2004
      • 35

      #17
      Kramfors: Du e ju helt otrolig! Jag tycker du har en hel del bra inlägg och tips men du kan väl försöka formulera dej en ANING trevligare! Erika som startade tråden kan förmodligen inte så mycke, precis som jag, men vill nog gärna lära sej. Då vill man inte ha otrevliga svar på sin fråga! Alla har vi varit nybörjare nån gång.....
      "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

      Kommentar

      • champ
        • May 2003
        • 167

        #18
        om man säger såhär... köp dom.. skulle dom växa ur akvariet får du väll antingen skaffa ett större eller sälja/skänka dem till nån som har det. Tror det går utmärkt då jag sett slöjstjärtar som verkat trivas i betydligt mindre akvarium
        Inte alltid jag har rätt... men oftast

        Kommentar

        • nof
          • February 2004
          • 121

          #19
          Jag vill nog försvara Kramfors litegrann. Han kunde ha formulerat sig lite mindre fördömmande men i princip har han rätt.

          Jag är själv nybörjare som Erika och många andra på detta forum.

          För att vi blåbär skall kunna få några råd och lite hjälp så är det absolut nödvändigt att mer erfarna akvarister ställer upp och läser och besvarar våra frågor.

          Om det ställs alltför många "dumma" frågor så finns det risk för att de människor som vi vill ha hjälp av tröttnar på att läsa och besvara frågorna.

          Vad vi nybörjare kan och bör göra är att läsa på lite innan vi ställer frågor. Det finns massor av artiklar skrivna där man kan hämta information. Svårigheten är naturligtvis att hitta rätt. Men har man kommit så långt att man hittat detta forum så har man ju varit inne på Zoopets förstasida. Jag tycker inte att det är för mycket begärt att vi som är nybörjare tittar igenom listan med artiklar på högerkanten och läser igenom några av dem innan vi ställer frågor.

          Kramfors är en mycket flitig deltagare i forumet och vad jag sett huvudsakligen besvarat frågor, och gjort det mycket kunnigt. Jag hoppas verkligen att han vill fortsätta med det.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Det gläder mig att det blev en reaktion på mitt inlägg.
            Om någon vill lära sig mer om Slöjstjärt så sök här på Zoopet där finns det mesta.
            cri har skrivit många bra inlägg, så sök gärna på cri.
            På vår klubbsida finns det länkar om Slöjstjärt, de länkarna har i sin tur länkar till andra sidor om slöjstjärt. http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Akvarie

            Slöjstjärten är en avelsform "avlade på missbildningar" av Guldfisken.
            Slöjstjärtens storlek varierar mycket.
            Vissa fiskar blir inte mer än 8-10 cm medan andra kan bli upp till 25 cm.
            Som Guldfisken anpassar den sig till viss del efter det utrymme, anlag/gener, vattentemperatur och hur mycket och näringsrik mat den får.

            I Asien har aveln tagit sådana proportioner så fiskarna blir groteska, och seriösa butiker saluför inte dessa fiskar.
            Mitt intryck är att de flesta Slöjstjärtar blir aldrig stora de dör innan dess.

            Slöjstjärten odlas i enorma mängder i Asien.
            Ha aldrig en med tropiska fiskar, de har inget gemensam historia.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • jorgen41
              • December 2002
              • 2087

              #21
              Brukar man inte räkna ca: 1liter vatten per centimeter fisk ?
              Sedan får man ju också se hur dom äter och skitar ner efter sig :-)
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #22
                En liter vatten per cm fisk funkar på "vanliga" småfiskar som tetror t ex... Guldfiskar har speciella krav och skitar ner rätt mycket... så där tror jag inte det är någon bra idé...
                När jag hör att någon tänker köpa en slöjstjärt brukar jag ge samma förklaring som Kramfors... och att de är framodlade på "handikappade" fiskar och därför inte kan leva ett "normalt" liv utifrån de gener de har... Ungefär som om man skulle odla fram människor utan skelett i benen... lika lätt att gå för dem som det är för en guldfisk att simma med sin kropp och slöjfena... Enda sättet att få folk att sluta odla dessa är att det inte blir någon efterfrågan... många bäckar små....
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Det finns varianter av Slöjstjärt som är någotsånär.
                  De som har de mer extrema varianterna har ofta kunskap om skötseln av fisken.
                  Problemet för Slöjstjärten är att det är allt för många som köper den som sin första fisk och den får inte den omvårdnad den kräver.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Erika Larsson
                    • January 2004
                    • 133

                    #24
                    Malar och algätare har jag i karet.. självklart förstår jag att dessa fiskar kommer att bli större än 8-10 cm ( om de inte är alltför sönderavlade) men inte hinner de växa 10-15 cm på ett år!

                    jag har också sett kramfors här på forumet helt otroligt kunnig! men vad jag menar med mitt "påhopp" är att om man besitter en sådan kunskap ska man väl förmedla den istället för att använda den som ett vapen för att trycka ner folk.. och är man trött på frågor ( dum som den kanske var i mitt fall) ska man inte vara här på forumet och hjälpa till, för det är väl därför detta forumet finns??!!
                    strunt i det nu och över till mitt...

                    summan av kademumman: vad jag har förstått så säger ni Nja, det går att ha slöjisar men ett större vore att rekomendera, sänk pumpcikulationen och använd filter.

                    vill tacka för alla som hjälper en stackare som bara vill sina fiskar väl.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #25
                      Gärna ett filter med stor filtervolym typ pumphuvud http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198
                      Utsätt aldrig en slöjstjärt för höga nitritvärden någon gång.
                      När du köper en ny ta tid på dig be butiken mata lite så du ser att den är snabb att ta maten.
                      Kontrolera att den utan besvär kan simma till botten och upp igen, inte flyter upp utan simmar upp.
                      Ta fisken i en håv men lyft den inte låt fisken vara i håven så den måste ligga stilla och kolla så den inte vill vända sig med magen upp.
                      Ge aldrig Slöjstjärten den typ av pellets som du kan smula sönder mellan fingrarna, använd ett foder som är anpassat till guldfisk.
                      Blöt gärna fodret i några minuter före matningen.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Erika Larsson
                        • January 2004
                        • 133

                        #26
                        ok.. har studerat dem ganska ingående och upplever att mina är ganska smidiga, lite grövre pellets har jag redan till dem.. mygglarver är väl bra även till dessa fiskar? tips på annat bra foder?
                        Jag ska kolla upp detta med pumphuvud med ett större filtervolym..tror inte att mitt befintliga filter räcker...
                        hur många slöjstjärtar är rimligt i mitt kar (112 l)?
                        Tack! jag läser vad du skriver och tar det till mig...

                        Kommentar

                        • Erika Larsson
                          • January 2004
                          • 133

                          #27
                          ok.. har studerat dem ganska ingående och upplever att mina är ganska smidiga, lite grövre pellets har jag redan till dem.. mygglarver är väl bra även till dessa fiskar? tips på annat bra foder?
                          Jag ska kolla upp detta med pumphuvud med ett större filtervolym..tror inte att mitt befintliga filter räcker...
                          hur många slöjstjärtar är rimligt i mitt kar (112 l)?
                          Tack! jag läser vad du skriver och tar det till mig...

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #28
                            4-5 första året om filtreringen är bra, med det menar jag alltid 0 i nitrit/ammonium.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...