nybörjar tips tack..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erika Larsson
    • January 2004
    • 133

    nybörjar tips tack..

    <font color="purple">köpte ett 112 l kar förra helgen, inredde och startade igång det.. så denna helgen kikade jag runt på vilka fiskar jag ville ha och förälskade mig i slöjstjärtar..
    akvariumet jag har är inrett som ett "vanligt" akvarium med pump och hela köret.. men behövs pumpen? Tar de skada av att ha en pump.. </font id="purple">

    <font color="red">Är det för att dessa fiskar tar luft vid ytan som växter inte behövs?
    Ge mig alla tänkbara nybörjar råd för att på bästa tänkbara sätt ta hand om dessa fiskar..</font id="red">

    <font color="green">Vill även slå ett slag för slöjstjärtar som verkar ha ett rykte om sig att vara "tråkiga" fiskar, vilket jag inte kan förstå.. en utav de vackraste fiskarna i mitt tycke och smak.</font id="green">

    Tack
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    #2
    Hej!
    Vad är det för sorts pump du har?
    De tar inte skada av att ha en pump, det är snarare så att slöjstjärtar bör ha ett ordentligt filter med stor filtervolym då de smutsar ner ganska mycket. Jag tror dock att du inte ska ha så strömt i vattnet då slöjstjärtar inte simmar så fort och bra. De skulle nog bli stressade av det.

    Jag vet inte riktigt, men jag tror inte att slöjstjärtar/guldfiskar tar luft vid ytan, i den mening att de andas syre på det sättet. Mina fiskar "tuggar" vid ytan när de tror att det finns mat där, inte annars.

    Det går utmärkt att ha fiskar utan växter. Men förutom att se trevligt ut( tycker jag), hjälper de till att ta hand om avfallsprodukter från fiskarna.

    Jag håller med dig! Jag har iof. guldfisk och inte slöjstjärt, men jag tycker de är trevliga,livliga, orädda och färgglada. De ser mysiga ut när de pysslar runt i akvariet tätt tillsammans.
    Hoppas du får råd av någon som kan mer om just slöjstjärtar.
    Lycka till!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      "Är det för att dessa fiskar tar luft vid ytan som växter inte behövs?" skärp dig, köp inga fiskar för än du lärt dig det mest elementära om vattenkemi akvarie skötsel och om de fiskar du tänker köpa.
      Läs det här http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm och zoopet första sida.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Tycker du ska tänka om när det gäller slöjisar. De kräver ett mycket större kar än du har för att må bra. De blir minst 30 cm som vuxna djur. Titta på denna länk om slöjisen. Finns några fina kort på dom om du klickar på flera foton på den sidan

        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

        Se i zooaffären om det finns någon bättre storlek på fisk som du gillar eller sök här på fiskar och klicka in ditt akvariums storlek.

        En pump med filter är ett måste för ett sådant stort akvarium för att hålla rent. Det finns pumpar som man kan ställa in så man kan få både låg och hög fart. En del fiskar vill ha ett lugnare vatten och en del vill ha lite mer fart i vattnet. Man bör ju försöka efterlikna artens naturliga miljö så mycket som möjligt tycker jag.

        Tycker du ska ha växter så det inte blir så kalt för firrarna. Blir ju lite sterilt annars, men smaken är som baken.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Erika Larsson
          • January 2004
          • 133

          #5
          jag är nybörjare.. enormt trevligt måste jag säga att man kan hjälpas åt på detta forumet.. att gapa ut ngn är mer utbildande eller? D kanske kan mer om akvarium än att försöka vara trevlig och faktiskt lära mig någonting istället..
          tack för att du verkligen har förstört hela min nyfikenhet...

          Kommentar

          • Erika Larsson
            • January 2004
            • 133

            #6
            komm riktad till kramfors

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Ursprungligen skickat av Erika Larsson
              jag är nybörjare.. enormt trevligt måste jag säga att man kan hjälpas åt på detta forumet.. att gapa ut ngn är mer utbildande eller? D kanske kan mer om akvarium än att försöka vara trevlig och faktiskt lära mig någonting istället..
              tack för att du verkligen har förstört hela min nyfikenhet...
              Hoppsan! Hoppas att du inte menar mig för det var inte alls meningen att såra dig.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ursprungligen skickat av Erika Larsson
                komm riktad till kramfors
                Pust! Tack för att du skrev det! Blev lite orolig att jag formulerat mig illa.

                Vi är alla olika här på vår jord och en del använder ord som är lite klumpiga i bland. Men de flesta är snälla och skriver inte alls stygga saker. Hoppas du fortsätter med ditt nya intresse!

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Erika Larsson
                  • January 2004
                  • 133

                  #9
                  men jag har bara två slöjstjärtar i ett 112.. eller d kanske är för litet ändå?
                  men längre fram kommer jag skaffa mig ett större, men dessa fiskar är ca 8-10 cm långa, växer de långsamt, hur gamla blir de..

                  Kommentar

                  • rindberg
                    • March 2004
                    • 196

                    #10
                    De blir minst 30 cm som vuxna djur.
                    Nja, det är guldfisken som blir så stor. Slöjstjärten finns i flera olika storlekar. Jag har ex. en som är 10cm och är mer än ett år och har inte växt nått på det senaste halv året. Den nyaste jag har är av en variant som ska blir ca 15cm. Akvariumet du har tycker jag m.a.o inte är för litet, lång därifrån.

                    Jag tycker det är tråkigt att du Kramfors skriver så som du gör! Istället för att (som det verkar) villa verka viktig!? duktig!? eller vad du ville få fram genom att kasta skit på Erika, så kan du väll istället försöka lära henne något! Det är väll därför sånna här forum finns!

                    Du behöver cirkulation i akvariumet, ja.
                    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Jag är inte duktig på slöjisar men när dom är så små så går det nog bra att ha två stycken i ditt kar. Du bör ha någron/några malar i karet och några algätare med tycker jag.

                      Tyvärr såvet jag ej hur fort de växer eller hur gamla dom blir men jag förmodar att det inte kan vara där i mer än ett halvår eller nåt sånt. Men som sagt var är jag okunnig om den arten.

                      Om jag hade varit som du så skulle jag skaffa andra fiskar nu och köpt slöjisar när jag skaffat mig ett större kar. Dom finns ju att köpa då med =)
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Nu har du fått lite hjälp med en som själv har slöjisar!!!

                        Då jag själv funderat på dom + haft två stycken så har jag fått den informationen samt läst mig till att de kan vara/bli mindre om man har ett allt för litet kar samt att de dör efter att dom levt ett par år då de levt i för små ytor. För övrigt har jag fått den storleken från de olika artbeskrivningar jag har läst på olika websidor.

                        Men den genitiska korsning och odlingen kanske har kommit fram så långt så att de inte blir större med nya arter.

                        Rindberg! Du kanske har en länk med artbeskrivningar som beskriver dvärgvarianterna. Finns ju många utlänska sidor som jag aldrig hittar. Men du som har hållt på med dom längre kanske vet nån sån sida. Kul att ha en lite slöjis då de är otroligt söta.
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • AnnikaW
                          • August 2003
                          • 343

                          #13
                          Hej!
                          Hann bli lite orolig jag också att jag uttryckt mig klumpigt!
                          Jag tror att du kan ha två slöjstjärtar i ditt akvarium om de inte är så stora än, om du sköter det bra och regelbundet och inte skaffar andra fiskar också.
                          Guldfiskar kan bli väldigt gamla! Över 40 år är visst rekordet!

                          Kommentar

                          • rindberg
                            • March 2004
                            • 196

                            #14
                            Måste säga att jag tycker att det många gånger går lite överstyr hur mycket volym fiskarna behöver.

                            Guldfiskar ex. blir inte alltid 45cm långa. Dom kan bli det.

                            Hade för ca 17år sen två stycken guldfiskar i ett 60L och dom blev alldrig mer än 10-12cm styck. Jag hade dom i 3-4 år och på den tiden jag hade dom så växte dom ingenting. Mig veteligen måde dom bra, men hade säkert mått bättre av större!

                            Antar att jag kommer få skit för det här men jag tycker faktiskt att volym "kraven" många gånger blir lite förhöga.
                            Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                            Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Ursprungligen skickat av rindberg
                              Måste säga att jag tycker att det många gånger går lite överstyr hur mycket volym fiskarna behöver.

                              Guldfiskar ex. blir inte alltid 45cm långa. Dom kan bli det.

                              Hade för ca 17år sen två stycken guldfiskar i ett 60L och dom blev alldrig mer än 10-12cm styck. Jag hade dom i 3-4 år och på den tiden jag hade dom så växte dom ingenting. Mig veteligen måde dom bra, men hade säkert mått bättre av större!

                              Antar att jag kommer få skit för det här men jag tycker faktiskt att volym "kraven" många gånger blir lite förhöga.
                              Men är inte volymen dom nämner på de flesta seriösa artbeskrivningarna till för att fisken ska må bra!!! En fisk som lever behöver väl inte må bra bara för att den lever och för att den simmar i karet? Tycker det är olämpligt av dig att skriva så då det bla här debateras väldigt vilt om folk som har sina slöjisar i för små kar i ett längre tag.
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...