tips på bra växter till slöjstjärts akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erika Larsson
    • January 2004
    • 133

    tips på bra växter till slöjstjärts akvarium

    vore tacksam för tips på bra växter som de låter vara ifred.

  • Jimmie_
    • May 2003
    • 81

    #2
    Så vitt jag vet så äter de allt...även sädana växter som de inte skall tycker om "zoo-butiken säger att dessa växterna rör inte fiskarna men de fattar ju inte fiskarna"

    Kommentar

    • Sunny_67
      • January 2003
      • 146

      #3
      Har själv haft slöjstjärtar...så jag kan bara rekomendera plastväxter...Tyvärr....
      http://www.babbel.biz

      Kommentar

      • Sess
        • March 2003
        • 49

        #4
        Jag har ett gäng guldfiskar inne nu under vintern (går i damm på sommaren) och i det akvariumet har jag fullt med Svärdsplantor och jätte vallinseria som dom inte rör! Har haft så i flera år nu! Men växter med tunnare blad slinker ner snabbt.... Ska även säga att Vallisneriorna har fått vara i akvariumet ett tag innan guldfiskarna flyttade in så dom hann växa och rota sej riktigt!

        Kommentar

        • apan_ola
          • March 2003
          • 280

          #5
          Svärdsplantor vet jag att dom inte ger sig på av egen erfarenhet.
          Men om du har en ancistrus så ger den sig på svärdsplantorna med en gång, däremot om du har jätte vallsneria som växer som bara den och skickar sidoskott så hinner den före din mal tror jag.

          Lycka till!
          /Anton
          160 liters sällskap

          Kommentar

          • Fija

            #6
            Mina slöjstjärtar rådde inte på vår anubias vi köpte. Den var visserligen dyr, men de kunde inte äta den för bladen är för hårda.

            Kommentar

            • Jaanu
              • January 2004
              • 87

              #7
              Mina slöjstjärtar simmar runt bland anubia och javaormbunke. Har inte nafsat på dessa växter. Anubias växer och blommstrar. Hade innan plastväxter men de samlar på sig bara smuts och bajs och blir fula. Med riktiga växter i akvarium ser man inte alls smuts och bajs.
              Jag råder - satsa på riktiga växter (fast anubias är dyr)
              inte på plast - i slutändan tröttnar man snabbt och kastar ut de i alla fall (egen erfarenet!!!)
              Irvig nybörjare

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Håller med de föregående om Anubias och javaormbunke. Mina små tjockisar äter allt men inte dom. Så jag brukar mata dem med lite flytväxter från något av de andra akvariumen ibland, men som sagt de äter inte anubior och javaormbunke.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • steffo
                  • September 2003
                  • 60

                  #9
                  anubisarna har enligt mig dock nackdelen att de lätt angrips av tofsalger mm. javaormbunkar, svärdplantor och om man har tur bacopa har funkat för mig. även hornsärv. det verkar INGEN äta med större aptit (för barrigt kanske..)

                  //steffo
                  life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

                  Kommentar

                  • tep
                    • March 2004
                    • 77

                    #10
                    Microsorum pteropus och alla anubias arter brukar gå bra, min erfarenhet är att de låter bli växter med tjocka blad..
                    tep

                    Kommentar

                    • Erika Larsson
                      • January 2004
                      • 133

                      #11
                      tack snälla för alla tips..

                      Kommentar

                      • AnnikaW
                        • August 2003
                        • 343

                        #12
                        Hej!
                        Jag har ett akvarium med vanlig guldfisk (4 st.dryga 10 cm)och kommer med några tips till på växter utöver de du redan fått.
                        Mina fiskar funkar fint med hygrophilia polysperma ( jag har verkligen massor av det) och vattenpest.
                        Jag har även mycket javamossa och javaormbunke.
                        Andra växter som funkar för mig är ceratopteris cornuta som flytväxt, och svärdsplantor.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...