Slöjstjärt + ? = sant

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isabella
    • February 2004
    • 102

    #76
    Tack men nej tack. Kanske nästa månad (jag lever månadsvis pga av knaglig ekonomi).
    Men när tiden är kommen ska jag köpa ett nytt akvarium. Tack för tipset om blocket.se jag brukar mest titta i DN och där finns inte så många akvarie annonser. Ska kanske få ett 100 liters av en kompis när han byter akvarium.

    Varför ska jag ha 10 slöjisar (den jag har nu har för övrigt käkat upp ynglet den rackarn! ?

    Kommentar

    • Isabella
      • February 2004
      • 102

      #77
      Hur räknar man förresten ut antal liter på ett akvarium? Jag har alltid bara uppskattat hur mycket vatten jag håller i, ca 4 10 liters hinkar plus en skvätt Mina matte skills är inte så bra.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #78
        Längden x bredden x höjden dit du fyller vattnet, minus det antal liter grus du har i.
        På samma sätt räknar du ut om du har vatten och grus redan mät höjden upp till grus kanten.
        Räkna ut hur mycket vatten varje cm är då vet du hur mycket vatten du byter.
        Det är viktigt att veta vatten volymen tex om man tillsätter bikarbonat, medicin,vattenberedningsmedl,bakteriekultur.

        När man medicinerar i ett stort akvarium kan man sänka vatten nivån i akvariet, då är det viktigt att veta hur mycket vatten det är kvar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #79
          Ursprungligen skickat av Isabella
          Tack men nej tack. Kanske nästa månad (jag lever månadsvis pga av knaglig ekonomi).
          Men när tiden är kommen ska jag köpa ett nytt akvarium. Tack för tipset om blocket.se jag brukar mest titta i DN och där finns inte så många akvarie annonser. Ska kanske få ett 100 liters av en kompis när han byter akvarium.

          Varför ska jag ha 10 slöjisar (den jag har nu har för övrigt käkat upp ynglet den rackarn! ?
          Det var en ironisk gubbe efteråt =).
          blocket.se och blaborsen.se är bra sidor att leta i när man söker något billigt.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • rindberg
            • March 2004
            • 196

            #80
            Ursprungligen skickat av Kramfors
            Längden x bredden x höjden dit du fyller vattnet, minus det antal liter grus du har i.
            Annvänd mått i decimeter så får du liter antalet direkt. 1dm3=1liter med andra ord 1decimeter lång x bred x hög kub med vatten är en liter.

            Om du räknar med cm istället för dm så måste du dividera resultatet med tusen för att få ut liter antalet. Det är alltså lättare att räkna med dm redan från början.

            Ex. 45cm x 30cm x 30cm är samma sak som 4,5dm x 3,0dm x 3,0dm vilket ger 4,5x3x3=40,5 liter.
            Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
            Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #81
              Dra bort grus, rötter, stenar och dyligt + den biten du inte fyller vatten(tänkte på de sista cm) från literantalet så får du antal liter vatten.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Isabella
                • February 2004
                • 102

                #82
                Jag som pluggar matte jag borde veta sånthär. Matte har aldrig varit mitt starka ämne..

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #83
                  Ursprungligen skickat av IsabellaJag som pluggar matte jag borde veta sånthär. Matte har aldrig varit mitt starka ämne..
                  Man kan inte vara bra på allt =)
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...