Bygga nytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mn78jag
    • January 2004
    • 23

    Bygga nytt!

    Hej

    Jag har tänkt att bygga nytt. Det resulterar ju alltid till många funderingar. Jag ska ha sex relativt stora (10- 15 cm)slöjstjärtar. Det ska vara omkring 300liter. Mina bryderier grundar sig på tvetydig information, på olika internetsajter, angående vilken höjd akvariet skall ha. Tanken är att skapa så mycket bottenyta som möjligt, vilket resulterar i ett förhållandevist lågt akvarium, då det passar bra ur estetisk synvinkel i mitt vardagsrum. Men vad är bäst för fisken? Vilket är det allra viktigaste!! Jag är mycket intresserad av svar som grundar sig på egna erfarenheter och mindre av referat från den oändliga djungeln av information som finns på nätet, vilket för mig är irriterande oöverblickbart.
    Bara döda fiskar följer strömmen!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Vattenvolymen, stor filtervolym, om akvariet har stor bottenyta att det blir cirkurlation i hela akvariet.
    Ett lågt akvarie kan begränsa så det inte blir tillräcklig plats för ev. tillförställande filter med pumphuvud
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • mn78jag
      • January 2004
      • 23

      #3
      Tackar.

      Jag tänkte också på det ideala höjd måttet för slöjstjärt. Har sett olika siffror ifrån olika sajter. Jag har även läst att slöjstjärt med "huvudutväxt" trivs bättre i lägre akvarium. Tänkte höra ifall någon kan verifiera detta. Nu är mitt 320 liters 53cm högt, och de verkar trivas. Men när jag ändå ska bygga nytt kan jag ju passa på att anpassa det bättre och då jag strävar efter ett lägre känns det ju angeläget att det blir rätt denna gång.
      Bara döda fiskar följer strömmen!

      Kommentar

      Arbetssätt...