Praktbotia som kliar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToMTeMoR
    • January 2004
    • 36

    Praktbotia som kliar sig?

    Min praktbotia uppför sig rätt underligt, det började idag, för en timme sen för att vara mer exakt. Jag kanske bara aldrig sett det förut, men den går omkring på botten, och liksom kliar sig mot sanden i sidled, uppochner, ja i alla möjliga positioner. Är detta normalt??

    Tack
  • ToMTeMoR
    • January 2004
    • 36

    #2
    Kan det vara någon sjukdom?

    Kommentar

    • Patrik_Tq
      • November 2003
      • 674

      #3
      vitaprick
      sök här i forumet.
      Gold? Sånt har jag bara i bilen

      www.audis3.se

      Kommentar

      • ToMTeMoR
        • January 2004
        • 36

        #4
        Är det någon som vet vad jag ska göra??? Har liksom 4 praktbotior i akvariet och dom ska tydligen vara väldigt känsliga för vita prick sjukan! Jag vet inte om jag kan lägga in salt däremot, eftersom jag har 5 corydoras som är känsliga för salt, Var ska jag börja, vad ska jag göra!?!

        Kommentar

        • Eman
          • February 2004
          • 11

          #5
          Mina gjorde precis likadant innan de fick vitapricksjukan. Om de är vitaprick så köp Protozin och hoppas att de klarar sig.

          Kommentar

          • ToMTeMoR
            • January 2004
            • 36

            #6
            Är det bråttom?

            Kommentar

            • Eman
              • February 2004
              • 11

              #7
              Mina 5 Praktbotier dog ganska omgående, inom ett par dar, så ja du bör göra det omgående. Lycka till.

              Kommentar

              • ToMTeMoR
                • January 2004
                • 36

                #8
                Det är ju bara en som är sjuk nu , men det smittar alltså snabbt? Jag har ju även andra fiskar i akvariet så dom är också i riskzonen? Var kan man isåfall köpa Protozin, är det överallt eller i speciella affärer?

                Kommentar

                • Eman
                  • February 2004
                  • 11

                  #9
                  Titta under ”sjukdomar” till höger och sök sedan i forumet så får du nog alla svar du behöver men dina andra fiskar kommer sannolikt också att drabbas om du inte gör något snabbt. Ett par av mina Guramis överlevde inte heller så behandla alla fiskar i akvariumet.
                  Protozin hittar du sannolikt i alla affärer som säljer akvariefisk.

                  Kommentar

                  • ToMTeMoR
                    • January 2004
                    • 36

                    #10
                    Tack isåfall för all hjälp, och hoppas att det inte blir några dödsfall, med tanke på praktbotiornas pris Tack än en gång för all hjälp!

                    Kommentar

                    • ToMTeMoR
                      • January 2004
                      • 36

                      #11
                      Hm nu måste jag ta upp detta ämne igen, eftersom mina praktbotior nu uppför sig helt normalt två dagar efter att jag började denna tråd. Dom simmar runt normalt i stim och leker och håller på, och visar inga tecken på sjukdom. Ska jag ändå köpa protozin, eller var det hela bara ett missförstånd?

                      Tack!

                      P.S ungefär hur mycket kostar protozin? d.s

                      Kommentar

                      • fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

                        #12
                        Vet inte hur det är med dina fiskar men en flaska protozin kostar ca 80 kr.Köp en och ha hemma.Om det bryter ut ex fredag kväll så är det rätt bra att ha om inte zooaffärern är öppen förens på måndagen igen
                        Fredrik

                        Kommentar

                        • Mazi
                          • January 2004
                          • 868

                          #13
                          Mina fiskar "kliade" sig också mot bottnen innan. Jag visste inte varför, men sen fick dom vita pricksjukan.

                          Kommentar

                          • tep
                            • March 2004
                            • 77

                            #14
                            Vita prick.. skaffa medicin omgående, finns flera olika märken, köp det som du hittar så länge det är emot vita prick.
                            tep

                            Kommentar

                            • BellyFlop
                              • November 2003
                              • 28

                              #15
                              Tror inte det behöver vara något problem. De flesta av mina fiskar "kliar" sig mot rötterna från och till utan att de är sjuka.
                              Lycka till
                              ----------
                              54-litersbalja med kardinaltetra, guppy och ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...