Nån som har bilder på..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    Nån som har bilder på..

    .. Khulii ålar i naturligstorlek?

    Läste att dom inte blir tjockare en än daggmask. Trodde dom skulle vara tjocka som en vanlig ål iaf, vet att dom inte blir längre än 15 cm och om dom då inte är tjockare en än daggmask så syns dom ju knappt.

    Lite besviken för jag var sugen på sånna annars.

    Eller finns det nån annan ål som är mellan 15 - 30 cm lång o lite tjockare som man kan ha i ett mindre akvarie på ca 150 liter?
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    det stämmer att de inte blir tjockare än en daggmask..men det finns rätt feeeta daggmaskar..hehe..khulii ålar syns inte mycket för de gillar att gömma sig, men de är allt framme när du matar & så..när de varit i karet ett tag & känner sig hemma så är de framme mer. tänk på att inte ha massa vassa stenar på bottnen & gärna så fin sand som möjligt då de gräver ner sig & gämmer sig ofta.
    de är ett kul inslag i karet, och äter gärna upp matrester och sånt, och hjälper till att städa lite i karet!
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Nicke Lilltroll
      • February 2004
      • 730

      #3
      Kuhliålar är inte så osynliga som man kan tro. Jag har 1 i mitt akvarium och den kommer fram och visar sig ganska mycket. Vi du ha något som är mer som en riktig ål så finns det Öronål. Den kommer visserligen att växa ur ditt akvarium men det tar ganska lång tid eftersom jag har för mig att de växer långsmt. De har en viss förmåga att rymma också. Kolla i artbeskrivningarn här på Zoopet.
      720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
      54 liter Paletter

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

      Kommentar

      • Bydlo
        • December 2003
        • 20

        #4
        Jag kan varmt rekommendera att du skaffar dig en Pilnäbb (tror dom går under namnet Tanganiyka ål här på zoopet. I vilket fall som helst finns det flera olika typer av pilnäbbar, de flesta varianterna blir uppåt 45cm långa men en av de pilnäbbar jag har skall enligt uppgift från handlaren endast bli 16cm. Det jag har märkt med mina pilnäbbar är att de är väldigt olika i sin "personlighet". Somliga gillar att ligga framme hela tiden medan jag har en liten rackare som jag ser till nån gång varannan vecka, resten av tiden ligger den nedgrävd i gruset. Alla pilnäbbar jag har gillar att äta mat direkt ur handen....

        Kommentar

        • Spijer
          • February 2004
          • 226

          #5
          Tack för svaren.

          En mindre variant av pilnäbb verkar ju intressant me. Blir problem bara om den äter småfisk typ kardinal tetror..

          Men är det ingen som har en bild på en khulii i naturlig storlek?

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            Sök på google på "kuhli loach" eller "coolie loach" så ska du se att det dyker upp en massa bilder.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...