När flytta kopparbarbs yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar A
    • January 2004
    • 9

    När flytta kopparbarbs yngel

    Jag har ca 100 kopparbarbsyngel i ett yngelakvarium. Dom är ca 4 veckor gamla och mellan 1 och 2 cm stora. Hur stora ska dom vara innan man flyttar dem till det stora akvariet? (Jag tror inte att det är någon jätterisk att dom blir uppätna.) Jag skulle så gärna vilja testa att odla andra fiskar också.

    Nu matar jag med artemia och torrfoder. Äter stora fiskar artemia eller kan jag släppa i artemia i det stora akvariet så att ynglen kan äta det. Artemia verkar vara det enda dom växer ordentligt av.

    /Oscar
    Oscar
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Det beror på hur det stora akvariumet ser ut. Vilka fiskar som finns i det samt hur stort det är.
    Jag skulle hålla dem tills de kan äta det jag ger de andra vuxna djuren.
    De vuxna äter nog även de artemia, men det gör ju inget.
    Om du är osäker, flytta över några stycken först (ca 10-20 st). Då ser du ju hur det fungerar.
    Du bör inte bara utfodra med artemia, för det kan leda till näringsbrist. Detta även om de inte verkar äta mycket av annan föda.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Oscar A
      • January 2004
      • 9

      #3
      Jag utfodrar med baby-torrforder också.

      Mitt stora akvarie är 220 liter och i det finns tetror, guramis, ancistrus och praktbotior förutom kopparbarberna. Även om det sägs att praktbotior äter yngel mm. så rör inte mina praktbotior tex mina ancistrusyngel som dom går tillsammans med dem.

      Jag ska testa att flytta över några yngel men jag är rädd att dom inte kommer få i sig någon mat så att dom växer vidare.

      Oscar

      Kommentar

      Arbetssätt...