Är det "ute" med barb-sorter idag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ami
    • March 2002
    • 294

    Är det "ute" med barb-sorter idag?

    En stilla undran.Finns det några som odlar ngn.barb-sort numera??.Eller är det inte "inne" med detta idag?Det kanske ej "lönar sig" med barbodling?Förr var det var o varannan som odlade någon sorts barb-art.Numera är det just bara ett fåtal sorter som finnes i karen idag.Lite nyfiken är jag allt på att se svar på detta.De andra barbsorterna kanske är för färglösa o som stora lite "gräsklippare" ell....??.Jag har ringt runt i Eskilstuna,Västerås m.m.m.m o frågat efter clownbarb(barbus everetti)T-barb(barbus lateristriga)Linjebarb(barbus eugrammus,)Barbus filamentosus och för att inte "tala" om den snygga o bortodlade indianbarben(Barbus stoliczkanus)=som blev(tror jag)odessabarb.Oh nej=inget napp.Konstigt nog så står alla dessa arter i de flesta akvarieböcker.Är dessa barbsorter iväg bort från marknaden för alltid?Vad tror ni?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag tycker man ser barber överallt, inklusive sällsynta saker som Puntius denisonii (min drömfisk, för övrigt - jag *skall* ha ett stim såna när jag blir med riktigt stort akvarium!)...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Många akvarister idag klarar inte av/tycker inte det är värt besväret att föda upp yngel som inte kan äta artemia som förstafoder. Dessutom är onekligen yngelvård intressant att studera, därav kanske den extrema fokuseringen på ciklider och vissa malar som är på modet sedan några år. Synd tycker jag.

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Vimpelbarb är rätt så väl förekommande i affärerna (Arken i Norrköping).
        Mina har förökat sej rätt bra tills hanen hoppade ur karet då jag hade glömt att lägga på täckglaset en natt...Men hoppas än att få tag på en vuxen hane som kan forsätta jobbet.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • ami
          • March 2002
          • 294

          #5
          Hej igen.Finns det ngn.som sett små(unga) T.barber även kallad korsbarb(barbus lateristriga)i någon affär (helst ej alltför långt fr.Eskilstuna.)??

          Kommentar

          • ami
            • March 2002
            • 294

            #6
            Hej igen.Jag är en envis människa.Jag skulle vilja veta om ngn. i Sveriges långa land sett till en barb som jag nämnde tidigare som heter Barbus stoliczkanus (förut kallad Indianbarb)??Är nämnd med bild på i de flesta böckerna bl.a. i AQUARIUM ATLAS o AKVARIEFISKAR(Klaus Paysan.)Skulle vilja veta med ZOOPETS stora slagkraft om den har "gått ur tiden".Väldigt tacksam för svar! Kan även efterlysa den vanliga Clownbarben(barbus everetti)i storlek small.

            Kommentar

            Arbetssätt...