SLÖJSTJÄRT!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calypso
    • March 2004
    • 7

    SLÖJSTJÄRT!!!!

    Jag ahr ett problem med min slöjstjärt. Den är en red cape och jag har haft den i ca 3v. Idag upptcäkte jag små röda fläckar på fisken, de ser ut som rodnader. Fisken är också otroligt pigg och får små "ryck" då och då. När den får det simmar den jätte snabbt. Fisken är igång hela tiden, det verkar som att den aldrig vilar. Den äter bra och ser pigg ut bortsett från de röda fläckarna/rodnaderna.
    Jag undrar om detta beteende är normalt eller om fisken är sjuk?
    Tacksam för svar!<b></b>
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #2
    Kan i värsta fall vara en bakterie infektion. Ryckigt simmande kan vara ett parasitangrepp som gett tillträde till bakterie infection. Brukar vara för sent när rodnaderna uppstår men inte omöjligt om du attakerar direkt med isolering/saltbad och antibiotika. Inte antibiotika dopp (dåligt sktivet på förpackningen!!!) men 4 dagar i isolering med antibiotika behandling!

    Läs vad du kan här:


    Bacterial infection
    Caused by Aeromonas and Pseudomonas bacteria
    Reddening of the skin or fins; ragged fins with signs of infection, open sores. Common on many newly imported fishes. Often accompanied by other diseases, including fungi. Poor water conditions, especially the presence of ammonia and nitrite. Wounds resulting from poor handling, transport or fighting may become secondarily infected by these bacteria if conditions are poor. Improve water conditions, and treat promptly. Use a proprietary treatment as soon as possible. Aquarium salt at a dose of 1- 3g/litre can help prevent salt loss. Severe infections may require prescription medications from a vet.
    Fördjupning -

    Denna webbplats är till salu! aquaria.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquaria.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

    http://puregold.aquaria.net/pg/disease/disease.htm - läs red spots och uses of salt
    Mvh, cri

    Kommentar

    • Phoeniks
      • February 2004
      • 12

      #3
      Min Redcap fick också rodnader men det visade sig att det bara var pigmentering!
      Har en liten hobbyuppfödning av div. sällskapsdjur bl.a. Guldfisk, Ancistrus, Parakiter, Undulater, Finkar och hönsfåglar!

      Kommentar

      • calypso
        • March 2004
        • 7

        #4
        Jag gick till djuraffären där jag hade köpt fisken och beskrev symptomen. De sade deras red capes också simmade rätt fort ibland och fick det som jag kallar för "ryck". Deras svar att min fisk leker. Angående rodnaderna sa de att det kan vara stressymptom och att jag ska vara noga när jag byter vatten och att jag har hälften av det gamla vattnet kavr vid bytet.
        Till Phoeniks: Har din fisk forfarande rodnderna kvar?
        Tack för svaren!

        Kommentar

        • cri
          • September 2002
          • 700

          #5
          Hej,

          Hoppas att de har rätt och att rodnaderna du ser är färgpigmentering.

          Jag hade själv en Red Cap Oranda och hennes röda utslag var tyvärr Aeromonas eller Pseudomonas bacteria. Har du digital kamera vore det intresant att se rodnaden.

          Att simma ryckigt skulle vara et tecken på att leka var nytt... Vill inte kriticera men jag skulle vara mycket tveksam till detta. Har haft Sköjstjärtar som både lekt och ynglat och även köpt fisk som varit parasit infekterade (och som behandlats och överlevt) och har sett skillnaden.

          Om du inte har ett microskåp finns det en annan möjlighet att se vissa tråd parasiter på.

          Sätt på duschen och hitta rätt temeperatur. Lägg i fisken i ett genomskinligt kar och fyll på direkt med vattnet direkt från duschen. Det ska finnas syre bubblor i vattnet. Om fisken har tråd parasiter fastnar bubblorna på dessa så att du kan lätt se dem.

          Hur ser rygg fenan ut? Håller fisken den upprätt hela tiden eller ligger den mer tillplattad vid ryggen?

          Igen, hoppas det inte är parasiter od...

          Mvh, cri

          Kommentar

          • calypso
            • March 2004
            • 7

            #6
            Till Cri:
            Ryggfenan ser alldeles normal ut och fisken beter sig också normalt. Hon äter, och simmmar på som vanligt. De ryckiga rörelserna ha minskat nu i alla fall men det händer att hon fortfarande får sådana.
            Jag ska testa det där med duschen för att se om det finns några tråd parasiter.
            Tor du kanske att rodnaderna har uppstått på grund av att jag har varit slarvigt med vattenbyten? Jag har nog bytt vatten lite ofta och fel. Istället för att bara ta ut hälften av vattnet bytte jag hela men så ska man inte göra berättade de för mig i djuraffären.
            Måste också berätta att rodnaderna ser mer ut som om de kommer inifrån istället för utanpå. De i djuraffärn sa till mig att om de var parasiter skulle dessa rodnader uppstå utifrån. Stämmer detta? Som sagt hn verkar må jättebra men jag är ändå orolig!
            Tack för svaren!

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Hejsan,

              Rodnaderna har (om inte färgpigmentering) uppkommit från bakterien Aeromonas eller Pseudomonas. Dessa bakterier får ofta tillträde att infektera en fisk på grund utav ett parasit angrepp för att detta försvagar fiskens immunsystem. Har aldig sett eller hört talas om rodnader utifrån och rodnaderna kommer definitivt innifrån vid Aeromonas eller Pseudomonas bakteria.

              Det är bra att ryggfenan ser normal ut. När fisken är riktigt sjuk ligger den som klistrad vid ryggen.

              Guldfiskar behöver mer vaten byte än andra akvarie fiskar så om du har bytt 100% i stället för 50% så är det inget som kan ha skadat fisken. Bättre att byta för ofta än för sällan gällande GF. Kanske har du matat för mycket och försämrat vattenvärdena? Du ska knappt se någon avföring alls när du matar rätt mängd :o)

              Svårt att säga vad du ska göra eftersom jag inte kan se rodnaderna. Läs de siter jag refererat till och i värsta fall medicinera med antibiotika och tillsätt salt (som angivs på siterna).
              Mvh, cri

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #8
                Bilder på Aeromonas

                http://www.koimag.com/features/images/aero_sm4.gif - så såg det ut på min red cap, fast mindre stor rodnad.




                Choose a memorable domain name. Professional, friendly customer support. Start using your domain right away.

                Mvh, cri

                Kommentar

                • calypso
                  • March 2004
                  • 7

                  #9
                  Hej igen!
                  Imorse när jag kollade på fisken hade rodnaderna försvagats mycket kraftigt. De finns knappt några kvar och de är mycket ljusare än förut. Är detta ett bra tecken?
                  När jag besökte djuraffären tipsade de om ett medel som skulle vara bra mot de flesta sjukdomarna som kan drabba en fisk. Borde jag köpa detta?
                  Alla de ryckiga rörelserna jag har berättat om har också försvunnit. Nu simmar hon precis som vanligt. Jag hoppas att detta är ett bra tecken.
                  Tog en titt i skålen nu och ser inte så mycket avföring där inne.
                  Om det nu är dessa bakterier som har orsakat rodnaderna, bör jag då behandla fisken med antibiotika ändå trots att de avtar?
                  En fråga till: Hur stora kan dessa Red Capes bli?
                  Tack för svaren!

                  Kommentar

                  • Gustav
                    • February 2004
                    • 377

                    #10
                    De kan bli rätt stora som alla guldfiskar. Ta en kik på Bruce... mastodont-orandan:



                    Fiss även en video här:



                    Är inte värt o räkna med denna storlek, men hälften så stora lär de kunna bli.
                    http://www.svekub.se
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Hej!

                      Toppen - håller tummarna. Se till att få bort all avföring och byt 50% vatten varannan dag om du har den i en skål.

                      Du ska helst inte se någon avföring alls eller ytterst lite då och då.

                      Med din beskrivning kan vi nog säga att det var en bakterie och att din fisk har bra immunförsvar.

                      Se även tub to tub method
                      http://puregold.aquaria.net/pg/disease/treatment/trtmnt.htm#TUB_TO_TUB
                      Hur många liter är din skål och hur lång är din fisk?
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • calypso
                        • March 2004
                        • 7

                        #12
                        Hej igen!!!
                        Nu har alla rodnader försvunnit och fisken mår jättebra! Det finns väldigt lite avföring i skålen.
                        Jag har en 10-liters skål och fisken är ca 5-6 cm lång.
                        Jag funderar på att skaffa en störres skål och köpa en fisk till. Vilka andra fiskar passar bra ihop med slöjstjärtar? Bör jag överhuvudtaget skaffa en annan fisk snart pga att denna har varit sjuk?
                        Tack för hjälpen!

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Inga, nej.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Svalu
                            • February 2004
                            • 84

                            #14
                            Skålar ska man ha popcorn i-Inte fisk. Sjukt påfund från seklets början och har i mina ögon inget med akvariehobbyn att göra. Folk luras på sönderavlade slöjstjärtar som har lottoartade chanser att överleva i en sån miljö.
                            -"Jag ska bara prova och se om mitt lilla barn klarar att ha en fisk i en skål innan vi köper ett riktigt akvarium" Hur stor är chansen tror ni?
                            #Om du inte hittar vägen, bygg en"
                            Julius Ceasar

                            Kommentar

                            • calypso
                              • March 2004
                              • 7

                              #15
                              Tack för upplysningen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...