Färglösa tigerbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aletta
    • February 2004
    • 27

    Färglösa tigerbarber

    Hej
    Antagligen en dum fråga men vi tog hem 5 st tigerbarber för ca 3 veckor sedan.
    Nu e det så att två av dem har verkligen svarta ränder medan de andra tre mest e lite grådaskiga eller de har ju ränder men inte alls lika klart som de andra 2.
    Är det så att det är skillnad mellan könen eller trivs de inte?
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Först en motfråga: är fenorna ordentligt utfärgade i rött? Om de inte är ordentligt röda på fenorna så trivs de nog inte.
    Tigerbarber är extremt stimorienterade, så ju fler desto modigare och mer utfärgade blir de. De föredrar också tättplanterade akvarium. Har du mycket växter får du glada barber.
    Hur stort är akvariet? Barber är väldigt simglada och trivs inte i små kar.
    Vattenvärdena kan spela in också, vet du ditt pH och hårdhet?
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • aletta
      • February 2004
      • 27

      #3
      Vi har en liten växt en rätt stor o en flytväxt i ett 55L akvarium. Det e lite rött på alla fenor men de som har starkast färger har mer röda fenor de e åxå mer agressiva vi har PH på 6,5-7 och vattnet e rätt mjukt

      Kommentar

      • aletta
        • February 2004
        • 27

        #4
        på ena sidan finns rätt mkt simplats men de brukar hålla till vid växterna

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Vattenvärdena verkar okej så långt, har du testat för nitrit? Tigerbarber tycker om rent vatten så ett vattenbyte på minst 30% i veckan behövs. Karet är egentligen för litet för tigerbarber, men de är väl små ännu antar jag?
          Vad menar du med att de är aggressiva? Biter de på andra fiskarnas fenor? Vilka andra fiskar har du i karet? Lång- och slöjfenade arter ska inte hållas med tigerbarber alls.
          Öka på med höga stjälk- eller rosettväxter baktill och på sidorna så ska du se att de kommer att trivas bättre.
          Mina första 6 tigerbarber hade jag i ett 54-liters... de hade ingenstans att ta vägen så att säga när de växt till sig. De simmar glatt i ett 375-liters numera.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • aletta
            • February 2004
            • 27

            #6
            De jagrar bort de andra "bleka" barberna
            Jag har neontetror också.
            Hade långstjälkade växter i början men de envisades med att bita av stjälkarna.
            Testade nitrit idag o den låg på 0

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Nitrit okej också alltså, fint.
              Eftersom de jagar varandra så håller de som bäst på att göra upp om vem som bestämmer. Lite konstigt dock att några jagar bort andra. Oftast brukar det bli en uppgörelse mellan två då - de spänner upp fenorna helt och blir helt illröda om dem. Det ser ut som om de dansar runt och de har munnarna tuggande mot varandra. De kan hålla på i timmar tills en ger sig.
              Barber gillar grönfoder som omväxling. Ge dem några skalade ärtor ibland så låter de bli dina växter.
              Neontetror brukar det inte bli problem med.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • aletta
                • February 2004
                • 27

                #8
                ok ska testa det
                Tack för tipsen

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Lycka till med dina "tigrar" - det är mina favvofiskar
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...