Amanoräkor och Kuhliålar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    Amanoräkor och Kuhliålar

    Hej allihopa, det här är mitt första inlägg på Zoopet.com, men jag har läst en hel del.

    Min flickvän har haft en s.k. guldfiskskål på ca 15l med två slöjstjärtar i. Det fick mig att bli intresserad av akvarium och efter efterforskningar som kom det ganska snabbt fram att guldfiskskålar inte var nått o ha. Nu måste jag tillägga att jag inte tycker att det var min flickväns fel. Dåligt av akvariehandlare att sälja skålar och få folk att ha slöjstjärtar i dem. Ingen akvariehandel har vart utan guldfiskskålar till försäljning. Jaja.. till de goda nyheterna. Efter en hel del letande efter ett passande akvarium och en hel del övertalande av min flickvän (ni har ingen aning om hur svårt det är att på ett fint sätt säga till nån som har guldfiskskål att det inte är bra för fiskarna) så hittade vi till slut ett. Nu står det ett 200L akvarium med täckramp, ett eheim 2224 ytterfilter och diverse andra tillbehör i vårt vardagsrum. Två förut instängda slöjstjärtar simmar nu glatt omkrng tillsammans med 3 nya kompisar (totalt 2 black moor, 2 red-capped oranda och en röd teleskopöga).

    Nu har jag ett par frågor. Jag tycker att en amanoräka skulle vara ett trevligt tillskott till akvariet då jag tycker det är kul med lite biologisk mångfald. Den blir dock rätt stor vad jag förstått och kommer den då ge sig på fiskarnas fenor? Funkar det med amano och slöjstjärtar?

    Fråga nummer två är om det går bra att ha ett par Kuhliålar tillsammans med slöjstärtarna? Vore kul med lite rörelse på bottennivå också. Någon med erfarenheter som har lust att dela med sig?

    M.V.H.
    Gustav
    http://www.svekub.se
    Min Zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Amano och guldfiskar går nog bra så länge guldfiskarna är små (räkorna rör absolut inte fisk), men sen äter säkert guldfisken upp dem. Samma med kuhlina.
    Guldfiskar äter allt som får plats i munnen, och guldfiskar blir _stora_.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      Tror du verkligen att de klarar att mumsa i sig en hel ål? Även om de är så små som Kuhli... Borde de inte klara att gömma sig undan om man har tillräckligt med stenar, rötter och växter som skydd? Räkorna kan dock som sagt bli mat, men fiskarna är än så länge rätt små. Hade hoppats på att räkorna kanske var för snabba för de ganska långsamma slöjstjärtarna.
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        En kuhli är bara runt 10 cm lång och väldigt tunn, som en normalstor daggmask. En halvstor guldfisk har säkert inga problem med att tugga i sig en sån.
        Räkorna ÄR snabba, och hemliga av sig, men förr eller senare hittar nog guldfisken dem.

        Men: det hela beror på hur stor guldfisken är. Är dina slöjstjärtar en form som förblir liten (vissa blir aldrig mer än 10 cm tror jag) så kan det nog funka med både räkor och kuhli.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag glömde: En bra person att fråga guldfisk och koi frågor är Kramfors. Du kan ju prova att maila honom och höra vad han säger.

          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            eller kolla med Cri hon är guldfiskexpert. Jag håller med Azur dock, jag tror räkorna blir snacks. Kuhliålarna får de nog aldrig fatt i dock.
            fish r friend

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              En Guldfisk rotar i gruset, och får han syn på något ätbart som går in i munnen då tar han det förr eller senare.
              Jag vet de som haft mycket växter som skydd för mindre fiskar har det trott, men en växt passar en Guldfisk perfekt att stå att lura på bytet i.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #8
                Hmmm... verkar med andra ord kunna bli komplikationer med Kuhli. Mina slöjstjärtar är dock mycket små (i princip alldeles nyinflyttade i akvariet)... Om de fick husera med Kuhli nu när de definitivt inte kan äta upp dem, skulle de kanske "vänja" sig, så att de gick bättre ihop även när de blir större? Eller bidar de kanske elt enkelt sin tid och tar första bästa möjlighet när munnen blivit tillräckligt stor?

                Det finns även en del fasta gömställen där fiskarna inte kommer in, som under rötter och sånt, men det kanske ändå bara blir en tidsfråga innan nån råkar sticka ut huvudet/stjärten för långt?
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  En Guldfisk, som många andra fiskar kan nog inte vänja sig att ha mat som sällskap.
                  En förskola här i stan köpte 10 Guppy, 10 Neontetror, 5 Slöjstjärtar, nu har de 5 mätta Slöjstjärtar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Gustav
                    • February 2004
                    • 377

                    #10
                    Verkar med andra ord som jag har 5 glada matvrak i akvariet. Svårt att tro när de bara är 2-3 cm långa . Är mycket nöjd med fiskval i vilket fall. De känns mycket personliga av någon anledning och TV'n har blivit starkt försummad sen akvariet kom på plats :P
                    http://www.svekub.se
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #11
                      En liten uppdatering.

                      Kunde inte hålla mig, tyckte att det var alltför lockande med räkor i akvariet. Därför åkte jag igår och införskaffade 6 st amano och lite javamossa till dem.

                      Alla överlevde frakten och blev långsamt introducerade till sitt nya hem. När de sedan blev isläppta stack några givetvis och gömde sig med en gång, medan någon enstaka gav sig ut på upptäcksfärd, kutandes över gruset. Slöjstjärtarna var måttligt intresserade och det verkade funka bra, räkorna verkade dessutom vara för snabba för slöjstjärtarna. Åkte därefter till skolan ett par timmar och lämnade räkorna åt sitt öde.

                      När jag kom tillbaka så var det givetvis fortfarande svårt att se några räkor. Såg någon ute på upptäcksfärd igen och ett par till i hålor eller under rötter. Senare på dagen, när jag skulle visa flickvännen, var det svårt att se några räkor. Hittade en som satt och rengjorde gruset under en rot. Ännu lite senare syntes ingen räka till. Tänkte att de hade gått o gömt sig, för det verkade mycket osannolikt att slöjstjärtarna skulle käkat upp dem när de är så långsamma och så små (slöjstjärtarna är bara ca 3 cm än så länge, med munnar som definitivt inte rymmer en räka), så jag gick o la mig och hoppades på att få se lite räkor nästa dag.

                      Nästa morgon fanns det fortfarande inga räkor att se. Gjorde därför en räd och lyfte på min sten och mina rötter för att leta reda på dem... ingenting. Alla räkor puts väck. Så här i efterhand så antar jag att slöjtstjärtarna fick tag på räkorna när de satt sig i återvändsgränder och hålor och därefter lär de tagit mindre tuggor från de stackarna tills inga fanns kvar. Blev en lyxmåltid för slöjstjärtarna som inte hade några problem med att äta räkor för 150:- .

                      Därmed kan man dra slutsatsen att jag borde lyssnat på era (Kramfors) råd och skippat räkorna, men nu behöver i alla fall ingen annan göra samma misstag . Det blir därför heller inga Kuhliålar eller några andra fiskar överhuvudtaget. Det finns däremot 6 st små Otocinclus malar i akvariet som har funkat i två veckor nu. Inget intresse från slöjtsjärtarnas sida och malarna kan vara blixtsnabba när de väl vill så. Skall dock fortsätta att räkna dem varje dag
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Spijer
                        • February 2004
                        • 226

                        #12
                        Blir verkligen inte Khulii ålar större än en daggmask? Vet att dom inte blir större än max 15 cm men trodde dom skulle vara tjocka som en riktig ål iaf. Man kan ju knappt se dom då om dom är så små.. ?

                        lite besviken, var sugen på sånna..
                        förestän ingen som har bilder på dom i naturlig storlek?

                        Kommentar

                        • jolon
                          • December 2002
                          • 1075

                          #13
                          Kom ihåg att räkorna är väldigt bra på att gömma sig, jag trodde att mina var döda sen länge (6 månader ungefär) tills det att jag tömde karet för flytt och där fanns dom små gynnarna! )
                          My internet should be readonly.

                          Kommentar

                          • Gustav
                            • February 2004
                            • 377

                            #14
                            Haha.. du har helt rätt jolon. När min flickvän kom hem idag så sa hon "O där är en äcklig räka"... "Va!!" utbrast jag som inte trodde henne. Men mycket riktigt. Under en rot rörde sig ett par spröt. Lyfte på roten för att kolla och där var 4 st!!. När jag lyfte på roten tidigare idag hittade jag inte en enda. Det kanske innebär att alla 6 lever. Men det lär jag aldrig få veta om de ska gömma sig sådär ... Luriga rackare
                            http://www.svekub.se
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • bilbuk
                              • December 2003
                              • 119

                              #15
                              hahah...mina och min systers räkor e framme hela tide
                              kolla gärna in min zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054

                              Kommentar

                              Arbetssätt...