Hispiga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • whisse
    • July 2002
    • 312

    Hispiga fiskar

    Jag blir galen på mina guldfiskar, det verkar som om de håller på att stressa ihjäl sig.
    Har provat diverse saker för att få dem att lugna ner sig men ingenting verkar hjälpa.
    Är det någon som varit med om nåt liknande och vad har ni isf gjort så att de ska ta det lugnare?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kan du ge någon närmare beskrivnin hur de gör, hur de bor, storlek, ålder, antal ocv.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • whisse
      • July 2002
      • 312

      #3
      Jadu... vad de gör...
      Antingen står de och trycker i ett hörn och ser ut som om någon skrämt dem eller så simmar de fram och tillbaka som "pingbongbollar". Att det tar stopp i glaset bekymrar dem inte, ibland smäller det så man tror de ska dö direkt.

      De är 2 stycken och bor i ett 105 L, är väl ca 2-2,5 år gamla. Storleken uppskattar jag till ca 1,5 dm.

      Har som sagt haft dem i över två år och tills nu har de varit hur gosiga som helst, kommer alltid och nafsar på fingrarna när man byter vatten och är alltid framme och bökar och har sig, men nu senaste veckorna verkar det som om nåt blivit galet.

      Kan ju tillägga att jag gjort vattentest och det är OK, om än lite lite surt men det beror förmodligen på en rot.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Den symtom du anger brukar vara förgiftning om du inte har nitrit i vattnet så har ett för lågt pH eller något annat som stör dem tex något nytt du har i akvariet, byte till ett starkare ljus kan också stressa dem.
        Finns det någon risk att du har koppar eller klor i vattnet använd gärna ett vattenberednings medel.
        Nu på vintern händer det att det blir läckor på vattenlednings näten och då ökar vattenverkena kloreringen.
        För att vara säker på om vattnet innehåller klor kan man tappa vatten med högt tryck i ett kärl samtidigt som man själv har huvet i kärlet och luktar efter klor.
        Gör ett vattenbyte innan du höjer pH du bör ha ett pH på omkring 7,0.
        Med ett pH på 7 riskerar du inte att få ammoniak i vattnet.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Phoeniks
          • February 2004
          • 12

          #5
          Det kan inte vara så att fiskarna leker pga vattenbyte och att de vid den storleken normalt blir könsmogna?
          Har en liten hobbyuppfödning av div. sällskapsdjur bl.a. Guldfisk, Ancistrus, Parakiter, Undulater, Finkar och hönsfåglar!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Vid leken brukar hanen simma bakom och bredvid ohonan för att försöka in henne på grunt vatten hur man nu kan få det i ett akvarium
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • whisse
              • July 2002
              • 312

              #7
              Har inte gjort något "annorlunda" med karet så det kan inte vara några yttre orsaker som påverkat dem. Har även andra akvarier med "lugna" fiskar så vattnet borde det heller inte vara.

              Att de leker tror jag inte, för det tror jag de har gjort förut (men jag vet ej om det är olika kön på dem) och då ser det bara gulligt ut och inte alls stressat ut.

              Upptäckte imorse något som jag tolkade som "vita trådar" i avföringen från en av dem och beslutade mig för att köra bactopur då en av deras "Kompisar" just nu går i ett karantänsakvarium just med det. Kanske fanns det någon typ av bakterier i vattnet som inte har visat sig "synligt" på dessa två.

              Nåja, hoppas att jag lyckas få dem pigga igen, de är ju mina kelgrisar =)

              Kommentar

              • IdaJ
                • March 2003
                • 11

                #8
                Kan det inte vara för att vattnet är för surt?
                Det står här att dom kan bli hyperaktiva av det...
                http://puregold.aquaria.net/pg/disease/symptom/byname.htm#ACIDOSIS

                Kommentar

                • whisse
                  • July 2002
                  • 312

                  #9
                  Tack, det där kan det mycket väl vara!! Symtomen stämmer ju väldigt bra iallafall. Ska göra ett test igen för att kolla pH.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...