Kön på guldfiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Kön på guldfiskar???

    Hejsan!!!
    Undrar om det finns nån som kan förklara för mej hur man ser skillnaden på hona o hane???
    Hur stor chans finns det för att de ska yngla av sej???
    Vart nånstans i akvariet gör de helst de isåfall??

    Tacksam för svar!!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2946&SearchTerms=k
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Jag hade en hona och en hane av slöjstjärt.. Har bara hanen kvar nu. Men de lekte ett par gånger, de simmade tillsammans hit och dit och efter ett tag sprätte honan rom både över och under vatten i växter och på glaset, överallt med andra ord. Av rommen kläcktes två, tre yngel, men de överlevde inte, jag hade nog inte rätt vattenvärden.
      Jag gjorde inget speciellt för att de skulle yngla, de bara gjorde det rätt vad det var. Ev. kunde de kanske va att jag skvätte i lite nytt vatten, de hade rätt mkt järn i vattnet då oxå (bodde på landet).
      Jag hade inte så mkt fisk heller, hade de två och en mal och tre salamandrar.
      Nåt tips kanske du fick?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        I vinter sätter honan rom och hanen mjölke och du ser när honan blir lite rundare om bakre delen av magen så till våren har du flytväxter med långa rötter, någon växt eller lekgarn och höjer tempen till 22 grader, då kommer förhoppningsvis hanen att börja uppvakta honan genom att simma efter henne, på flytväxter, växten eller lekgarnet kommer honan att försöka lägga sin rom.
        När de är klara tar du garnet/växten med rommen och placerar den i något kärl tillsammans med en syresten efter 5-6 dagar kläcks rommen och då ska du, ja den dagen den sorgen.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Sulan
          • October 2003
          • 105

          #5
          Okej....men jag kan inte se vilka som e hane/hona, finns det inget lättare sätt än det svar som stod i länken som du Kramfors gav mej???
          Har för mej att jag läst att honorna e färggladare o lite rundare i formen, kanske finns nåt annat man kan se det på.
          Kan inte honan lägga romen på bottnen nånstans???
          Ang temperaturen så vågar jag knappt säja det men jag har inget sånt alls....blivit informerad om att det ej behövdes till guldfiskar.

          Det e inte alls lätt att vara nybörjare!!!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            "när honan blir lite rundare om bakre delen av magen".
            Visst kan den lägga romen på botten men de äter upp de.
            Om du ska få yngel så måste du flytta rommen.
            Det är ökningn på några grader som stimulerar dem till lek.
            Guldfiskar i en damm leker flera gånger på en sommar.
            Det kan var svårt att få dem att leka om tempen alltid är hög.
            Om du får rom ska du ha den i 22 grader.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Sulan
              • October 2003
              • 105

              #7
              "när honan blir lite rundare om bakre delen av magen"... Det va ju inte det jag frågade om. Utan HUR jag kan se vilket kön de har så jag vet om det bara e killar tex blir det ju ändå inga yngel, då behöver jag ju ej veta vad jag ska göra med ynglen.
              Och jag har läst att honorna är rundare o färggladare än vad hanarna är. Stämmer det kanske?????

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ja och nej.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Sulan,

                  Kramfors har svarat på din fråga.

                  Läs till lite ordentligt och det kanske inte skulle skada att tacka Kramfors för att han försökte hjälpa dig?

                  Att se skillnad på könen är inte enkelt. Honorna kan som Kramfors skrev "vara lite rundare i formen" vid vuxen ålder och hanorna får "breeding stars" http://mike-edwardes.members.beeb.net/Cauratus.html#7 vid könsmognad och på vårkanten vid parnings tiden.

                  Resten finns förklarat i inlägget Kramfors snällt hänvisade till. Se bilderna på analöppningarna - http://hometown.aol.com/_ht_a/kmam1/MyPond/Sex.html
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • Sulan
                    • October 2003
                    • 105

                    #10
                    Snälla rara cri har du vaknat på fel sida idag eller?????
                    Jag kan säja att om jag får svar på det som jag frågar om så brukar jag självklart tacka för hjälpen..... jag e inte dum!!!!!
                    Men Kramfors skrev "när honan..." o trodde då att han menade att man ser när det e dax o yngla. Tyckte det va konstigt formulerat när jag frågade hur man ser vems som e vad. Så enkelt var det....
                    Jag har försökt se deras analöppningar men jag ser dem knappt, hur ska jag då kunna se skillnaden???

                    Tycker du,cri, kan be om ursäkt för påhoppet faktiskt. Här ställer man en fråga o får bara skit av andra tillbaka. Skrev ju på min fråga "tacksam för svar", det tycker iaf jag e ganska trevligt skrivit. Hade Kramfors tyckt att jag va otrevlig på nåt vis så hoppas jag att han hade tagit upp det själv.
                    Tycker du Kramfors att jag varit otrevlig så får jag ju be om ursäkt, fast jag vet inte för vad.

                    Ska nu läsa allt ordentligt o försöka förstå vad ni menar, hoppas jag blir klokare.

                    Ha en trevlig kväll!!!

                    Kommentar

                    • Sulan
                      • October 2003
                      • 105

                      #11
                      ...glömde.

                      När jag startade upp min akvarium i höstas, ställde jag en hel hög me frågor. Då hjälpte Kramfors mej jättemycket o jag tackade honom flera ggr om. Du kan ju fråga, han kanske kommer ihåg det.

                      Kommentar

                      • cri
                        • September 2002
                        • 700

                        #12
                        Det var bra Sulan att du tackat Kramfors. Han har stort tålamod och hjälper många här på Zoopet.

                        Mvh, cri

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          cri jag ska nästan aldrig skriva något illa om Slöjstjärt

                          I dag träffade jag en som i 25 år har varit Malawi snobb (han som många andra har föraktfullt fnyst åt andra fiskar) nåväl, han har gjort sig av med alla fiskar för att börja med saltvatten, han berättade att i väntan på att saltvattenakvariet ska bli klart köpte ha 2 st Slöjstjärtar med den ursäkten att hans lilla dotter saknade att inte få se på fiskar.

                          Den före detta Malawi snobben "ni vet han som fnyste åt andra fiskar" berättade vad trevliga och vilka personligheter Slöjstjärten är, och vad roligt det är med fiskar som är tama, och fiskar som inte tittar på en med kalla fiskögon utan ser sin omgivning med glimten i ögat.

                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • mn78jag
                            • January 2004
                            • 23

                            #14
                            Va kul att det finns personer som har Malawi och även kan uppskatta slöjstjärt. Nu måste jag ringa en kompis och ställa på han. Han kommer aldrig tro det. Förresten är snobb en kul rubricering Ha Ha
                            Bara döda fiskar följer strömmen!

                            Kommentar

                            • cri
                              • September 2002
                              • 700

                              #15
                              Vad annat kan jag skriva än...

                              <center> </center>

                              PS Kampfiskarna (Betta)(honor och hanar) verkar lika personliga. Kommer fram och riktigt tittar och vill ha uppmärksamhet. Vill man leka med dem som man leker med en katt går det bra med ett finger på rutan...
                              Mvh, cri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...