Silverhaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    Silverhaj

    Finns det någon som har erfarenhet av lekbeteende när det gäller dessa silverhajar?

    För ca 3 v sedan så såg jag ur mina två silverhajar betedde sig märkligt. De liksom simmade men stjärtarna över varandra, som ett V, så gjorde de en liten stund. Såg först ut som om de hade fastnat i varandra men när jag tittade närmare så var de bara VÄLDIGT nära varandra. Sedan så jagade den ena hajen den andra och ställde sig bredvid och vibrerade med stjärten.

    Det jag nu har sett är att ena hajen är ljusare än den andra och den mörkare verkar nu rundare.

    Har läst att de är romspridare men jag förundras ändå över detta beteende och att den ena nu har blivit rundare.

    Någon som har erfarenheter att dela med sig till mig???

    /Petra

  • Ingela L
    • January 2004
    • 89

    #2
    Hej Petra!

    Vad jag minns så tror jag inte att Silverhajar leker i akvariet. Men odlarna måste ju kunna massprodusera dessa för dom är ju inte så dyra. Undrar om man inte gör som med laxar, man mjölkar dom....
    Någon som vet?

    Mina Silverhajar som jag hade i många år uppförde sig som dina gör. Trevliga fiskar!!!

    Mvh
    /ingela
    180l Juwel Rio
    Barber
    Regnbågsfiskar
    Killis

    Kommentar

    • Hult
      • July 2003
      • 307

      #3
      Ursprungligen skickat av Ingela L
      Hej Petra!

      Vad jag minns så tror jag inte att Silverhajar leker i akvariet. Men odlarna måste ju kunna massprodusera dessa för dom är ju inte så dyra. Undrar om man inte gör som med laxar, man mjölkar dom....
      Någon som vet?

      Mina Silverhajar som jag hade i många år uppförde sig som dina gör. Trevliga fiskar!!!

      Mvh
      /ingela
      Det finns inget dokumentarat om Silverhajs odling i akvarium....så chansen är inte så stor...tyvärr...
      Alla kan ha fel ;]

      110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

      70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

      Kommentar

      • Rebecka
        • September 2003
        • 561

        #4
        ingenting är omöjligt.
        Lekmogna fiskar, rätt levnadsförhållanden, rätt mat, tillräckliga utrymmen, så är det nog inte omöjligt.
        http://underwatergarden.blogspot.com


        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

        Kommentar

        • Rebecka
          • September 2003
          • 561

          #5
          silverhaj har föressten visst blivit odlad i akvarium förut kom jag på...
          http://underwatergarden.blogspot.com


          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            En del av de fiskar som inte brukar gå att odla i hemakvarier har jag för mig att de odlar med hjälp av hormoner, i asien. Se´n så har de ju lite mer plats, och större behållare att odla i. Mina silverhajar har också betett sig så, stått bredvid varandra och darrat, och jagat varandra. Men det har varit vid matningarna, och jag har uppfattat det som slagsmål om maten. Nu var det längese´n jag såg det, dock. Men det finns folk som lyckats få lek av fiskar som vanligtvis anses som omöjliga att odla. Eldstjärtar, Black Ghost, och praktbotior, bland annat.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Hult
              • July 2003
              • 307

              #7
              Ursprungligen skickat av Rebecka
              silverhaj har föressten visst blivit odlad i akvarium förut kom jag på...
              Ge mig den sidan eller forum inlägget tack....

              För det första...om det överhuvudtaget ska gå att odla silverhajar...så lär du behöva ett akvarium på över 1000 L....helst det dubbla...men som sagt...jag har aldrig hört någon odla silverhaj...
              Alla kan ha fel ;]

              110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

              70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

              Kommentar

              Arbetssätt...