Kampfisk med slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Kampfisk med slöjstjärtar?

    Jag undrar om man kan ha en kampfisk hane tillsammans med slöjstjärtar? Eller kommer kampfiskhanen tro att slöjstjärtarna är andra kampfiskhanar (med tanske på de långa fenorna)?
  • Froggy_1983
    • June 2003
    • 140

    #2
    Jag hade en gång en kampfisk hane med mina slöjstjärtar och han stressades nästan ihjäl nog pga att dom hade långa fenor....
    180 l sällskapsakvarium
    54 l med neontetror

    Kommentar

    • phat
      • February 2004
      • 216

      #3
      min kampfiskhane som jag hade för ett par år sedan hackade hela tiden på slöjstjärtarnas fenor...

      Kommentar

      • Galadien
        • February 2004
        • 107

        #4
        Det verkar som det inte är någon bra idé att pröva ha en kampfisk med mina slöjstjärtar.

        Kommentar

        • Millie
          • August 2003
          • 293

          #5
          Dessutom gillar kampfiskar varmt vatten, medan slöjstjärtarna vill ha kallare. Svårt att hitta någon bra balans där, risken blir att bägge har det dåligt...

          Kommentar

          • Bubblan89
            • November 2002
            • 1220

            #6

            Hej!
            Jag har haft min kampfisk hane tillsammans med en slöjstjärt det fungerade bra.
            Men kampfiskar gillar ju varmt vatten och slöjstjärtar tycker om när det är svalt.
            Så de passar ju inte ihop så jättebra ...
            Mvh/ Sarah

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Slöjstjärtar klarar lätt temperaturer upp till 30-32c... däremot inte riktigt kallt vatten.

              Vissa Slöjstjärtar är tåliga men inta alla och inte lika tåliga för kallt vatten som vanlig guldfisk!

              Black moors (svart teleskop öga - slöjstjärt) får ytterst lätt vitaprick i kallt vatten.

              Kallvattensfisk har inget med temperaturen i vattnet att göra...

              Läs på/sök

              Har en hane med 4 slöjstjärtar utan problem och har nu köpt två betta (kampfisk) honor.

              Går bra men undantag finns.
              Mvh, cri

              Kommentar

              • spiggen

                #8
                Kampfisken ser slöjstjärten som en annan kampfiskhane, så han går till attack så fort han har en möjlighet, men honan kan man ha tillsammans med slöjstjärtar..

                Lycka till.. / Spiggen

                Kommentar

                • Tic
                  • February 2004
                  • 1

                  #9
                  Min ensamma kampfisk hona gick inte att ha med 3 slöjstjärtar jag köpte nyligen. Över en natt hade 2 av slöjisarna trasiga fenor. Så det blev kvick transport tillbaka till lilla akavariet för kampisen

                  Kommentar

                  • rindberg
                    • March 2004
                    • 196

                    #10
                    "teleskop öga" är detsamma som slöjstjärt? Vad jag vet så är de besläktade med defenitivt inte samma sak! "teleskop öga" och slöjstjärt är två olika fiskar!

                    Jag tvivlar inte på att en slöjstjärt klarar tempraturer på över 30 men den mår nog bättre vid lägre tempratur, t.ex. vi 22. Kampfisken vill deremot ha minst 25 grader för att måbra.

                    Dom går att ha tillsammans men mår nog bäst av att he lite olika tempraturer (m.a.o olika akvarium)
                    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      "teleskop öga" är detsamma som slöjstjärt?
                      Svar - Ja de är "detsamma", du kan läsa allt om de olika "raserna/släktlinjerna" på denna siten.

                      FANCY GOLDFISH VARIETIES
                      pictures and descriptions of fancy goldfish varieties, advice on how to keep and breed them, and information on the history and development of goldfish, coldwater fish shows, ponds and aquaria


                      Singletails (inkluderar vanlig GF)
                      Veiltails - slöjstjärt
                      Fantails - slöjstjärt
                      Other Varieties - vissa slöjstjärt

                      Within each variety, however, there may be many different strains;
                      Den Svenska benämningen på slöjstjärt verkar begripa alla former utav "fancy goldfish" som har en rundare kropp än den vanliga "common" guldfisken och som bär en längre "slöjformad" stjärt.

                      Denna formen utav guldfisk mår bättre i 25-30c än i 18-20c. De är känsligare för kallt vatten och även för parasiter.

                      Många parasiter dör vid vatten varmare än 27-28c och följaktligen rekommenderar många professionella GF uppfödare och entusiaster att hålla fiskarna i denna temperatur.

                      Håller själv mina vid 24-26c.

                      Goldfish are the domesticated Asiatic subspecies of <b>Carassius auratus</b>, the gibel carp, a species that naturally shows a wide range of morphological variation when raised in different environments. In its native China it inhabits rivers, streams, ponds, lakes and ditches, living in running, still and even stagnant water from 10°C to 32°C, growing to about 30 cm in length and 2.5 kg in weight within 2-3 years and living for about 10 years.
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • rindberg
                        • March 2004
                        • 196

                        #12
                        Hmmm... nja enligt sidan du refererar till så är förvisso dom besläktade och båda har en sljöstjärtsfena, men som det även står på sidan så är teleskops öga en typ av slöjstärt ja! Men om man säger/skriver slöjsärt så menar man bara en sort och inte teleskop öga! Skriver man däremot slöjstjärts fiskar så inbär det att man även menar teleskops öga.

                        Desutom så vill jag påstå att fantail inte är slöjstjärt utan flaggstjärt på svenska.

                        Men jag håller helt med om att teleskops öga är en slöjstjärts fisk men inte att det är en slöjstjärt.

                        Gällande tempraturen tänker jag inte argumentera emot.
                        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #13
                          Hej Rindberg,

                          Ok. Slöjstjärts typ

                          Jag försökte länge här på Zoopet få någon att hjälpa mig med översättningen utav de olika typerna till Svenska och gav till slut upp. Nöjde mig med att använda benämningen Vanlig Guldfisk och Slöjstjärt till slut.

                          Tack för flaggstjärt !!! Första gången jag hör denna benämningen.

                          Det finns flera olika typer utav Teleskop öga varutav jag har två, en Broadtail Moor och en Butterfly Moor.

                          Om du klickar på bilderna vid art/typ beskrivingen finns mycket mer information att see och fler bilder att beundra.

                          Globe eye = Vad du kallar Teleskops öga ?


                          Vad kallar du en Svart Teleskop öga (Moor) Broadtail Moor/Black Moor/Demekin/Dragon eye etc. (kärt barn har många namn) på Svenska?



                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Vad enkelt det är att använda Guldfisk och Slöjstjärt och finns det ett behov att förtydliga sig då kan man använda namnet på varinten.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • rindberg
                              • March 2004
                              • 196

                              #15
                              Jo hej cri.

                              Ja flaggstjärt är det svenska namn jag hört på fantail.

                              hmmm... ja där gör jag nog ingen skillnad i namn, på svenska iaf. hm jag vet faktiskt inte....

                              Ja det är inte alltid så lätt med namn, varken på svensk, eller nåt annat språk. Som sagt kärt barn har många namn.

                              Såg inte att det gick att klicka på bilderna! Tackar.
                              Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                              Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...