Praktbotierna svalt ihjäl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djerf
    • February 2004
    • 1

    Praktbotierna svalt ihjäl?

    Vi köpte nyligen ett 720 l akvarium som vi inrett enligt konstens alla regler. Vi har ca 80-talet småfiskar i; neontetror, kopparbarber, platy,guppy, några glasmalar,ancistrus och algätare. Så köpte vi två praktbotier som var pigga och roliga i ett par veckor. Sedan tyckte jag att dom började magra av, och nu har båda dött. Vi gav dem speciella tabletter, avsedda för sådan fisk, men jag tror att dom andra glupska fiskarna tog det med. Är det för att dom var för få? Vi matade dem sedan akvariet släckts för natten, men dom där stöddiga platyna tog nog för sig iallafall. Nu vill ungarna köpa nya, men hur skall jag få dem att överleva. Det är ju heller inte den billigaste fisken heller. Tack på förhand!
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Jag tror dom var för få, köp 5-8 st då j-vlar blir det fart på dom.
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Ja det problemet har inte jag iaf. Men det till att det du matar med sprider sig tillräckligt i akvariet. Aquatic Nature har ett granulat till tropiska fiskar som jag brukar ge till mina mindre fiskar. Det är som små korn, men jag brukar få stänga av pumparna så inte allt hamnar i filtret. Tinade Rödamygglarver brukar oxå sprida sig tillräckligt så alla fiskar hinner få lite var. När jag ger "Algwaffers", eller bottentabletter, så bryter/knäcker jag sönder dom. Då tar inte en fisk hela själv.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Det problemet hade jag med mina förra. Då hade jag dem med ganska glupsa ciklider. Eldbukar, Geophagus brasiliensis och liknande, så jag är osäker på hur mycket mat de fick med. Se´n såg jag för ett tag se´n att värmaren var ur, och jag har för mig att det bara var ca 23 grader i vattnet, och eftersom jag läst att de är känsliga när vattnet blir för kallt för dem, så kan ju det har varit en orsak. Jag är i och för sig inte säker på att värmaren var ur när de dog, men det kan den ha varit. De magrade av. De 6 jag har nu, har jag haft i en månad, och har dem med små scalarer, silverhajar, och lite annat, och de är pigga, och äter bra. Men jag är ändå inte helt lugn, för en tjej som jag pratade med i en affär, sa att ibland verkar de kunna magra av även om de äter. Men har haft dem i en månad nu, och än så länge verkar allt bra.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...