svenskodlad slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    svenskodlad slöjstjärt

    En fråga: varför odlas inte slöjstjärt i Sverige? Det kanske det gör men det verkar i alla fall vara ovanligt?

    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Inom ekonomin kallar man det för komperativa kostnadsfördelar. Eftersom asiaterna kan producera billigare fisk än oss så är det dom som skall göra det. I gengäld så producerar vi sådant som vi är bra på. DVS det är inte lönt att odla fisk i Sverige därför så finns inga komerciella odlingar. Anledningen till det är bla dyra löner och dyr el.
    Sen finns det ju en del hobbyodlare och jag är övertygad om att några av dom även odlar slöjstjärt även om det inte är så vanligt. En av dom främsta anledningarna till att det inte finns så många hobbyodlare är nog att slöjstjärten är en typisk nybörjarfisk. Erfarna akvarister brukar avsky dom fiskarna, jag själv tycker att dom är bra tråkiga. Men det finns ju många som odlar vanliga guldfiskar så kunskapen finns nog.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • mn78jag
      • January 2004
      • 23

      #3
      Jag skulle också vilja se svenskodlade släjstjärtar. Men samtidigt tror jag att det är typiskt svenskt att se ner på domestikerade djur. Vad vi då glömmer bort är att våra fläskkotletter kommer ifrån abnormt sönderavlade grisar med alldeles för långa ryggar och för stor tillväxttakt. Många hundar, hästar och kor avlas för att passa människan. Det finns ett otal exempel på detta. Vidare viger många japaner, amerikaner och engelsmän sina liv till dessa nybörjarfiskar. Försakar familj och jobb för att skapa perfekta förhållanden för dem. Jag tycker det är konstigt att i sverige säljs guldfiskskålar på löpande band samtidigt som kvaliteten på slöjstjärtarna är mycket dålig. Det skulle verkligen behövas personer som har kunskapen att odla fram fina, tåliga och etiskt försvarsbara slöjstjärtar. Statusen för dessa fiskar behöver höjas och då kanske det inte det skulle säljas så mycket slöjstjärt mix 4cm med en kort genomsnittlig livscyckel. Faktum är, att innan jag fick läsa många av inläggen ifrån denna sida, hade jag ett alldeles för litet akvarium. Då det inte går att lita på återförsäljare eller visslitteratur, vem ska man då vända sig till som ovetande konsument?
      Bara döda fiskar följer strömmen!

      Kommentar

      • coony
        • January 2004
        • 90

        #4
        Jag vill inte skapa en etisk debatt om fiskodling men rent förnuftsmässigt tycker jag att det är slöseri med resurser att forsla fiskar med flyg över hela världen, dessutom måste det ju rimligtvis innebära en ökad och onödig stress för dessa fiskar. Är detta något som akvarister funderar över?
        Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det går inte att odla Slöjstjärt som det tar 2 år att ta fram ett bra ex av när en Söjstjärt kostar 25-30:- att köpa i Zoobutikerna.
          Vi i vår klubb har odlat några förra året och ska försöka odla på en Slöjstjärt och en Sarasa Comet.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Det har faktiskt odlats på sina platser i Sverige (precis som Kramfors säger). Jag har själv odlat slöjstjärtar och sålt dem runt om i Skåne. Jag tror att en orsak är att det krävs en hel del utrymme och jobb att odla dessa. Min gissning är att det dels finns större intresse samt även är lättare att odla andra typer av fiskar som tex levandefödare och ciklider. Enligt min erfarenhet är det lättare med de senare än just slöjstjärtar...

            //Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • Rydberg
              • April 2004
              • 16

              #7
              Gammal tråd kanske men jag blir bara så arg när jag läser "mn78jag"s inlägg.
              "Vad vi då glömmer bort är att våra fläskkotletter kommer ifrån abnormt sönderavlade grisar med alldeles för långa ryggar och för stor tillväxttakt." Snacka om skitsnack utan belägg.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Inom ekonomin kallar man det för komperativa kostnadsfördelar. Eftersom asiaterna kan producera billigare fisk än oss så är det dom som skall göra det.
                Någon påpekade att det var en gammal tråd och gillade inte en ska vi säga kolorerad synvinkel på grisuppfödning - tror jag...

                Jag däremot gillar ovanstående inlägg. <b>Vår hobby </b>- i det närmaste arktiska förhållanden som råder här uppe i norden - genererar arbetstillfällen i fattiga asiatiska länder. Tänk på det vår hobby ger pengar och mat i fattigare delar av världen. Är inte det egentligen en solidarisk insats...

                Innan Berlinmurens fall odlades en hel del mindre produktiva fiskarter (som t ex killis) av privatpersoner i kommunistdikataturerna i öst och såldes till "det rika väst". Och tanken för vidare, eftersom det är 1 maj 2004: Idag blir dessa länder även upptagna i den europeiska unionen.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...