Lite hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvariefiskarn
    • October 2003
    • 33

    Lite hjälp!!

    Hej på er!!

    Köpte mitt 63 L akvarie i okt - 03 och då köpte jag slöjstjärtar och ancistrus mal. Det hela slutade med vita prick sjukan och att alla dog
    Efter mycket om och men och rengörande så skaffa jag mig 3 slöjstjärtar, 1 koi och 2 ancistrusmalar. Efter 2 veckor ungefär så dog den första slöjstjärten. Han började bete sig lustigt och flöt bara med, ibland upp och ner och ibland på sidan, sen låg han på bottnen och såg väldigt slö och krasslig ut. Sen dog han, detta gjorde sedan alla fiskar med ca 5 dagars mellanrum. Den enda som överlevt är min koi. Varför blev det så här? Jag är noga med vattenbyte och har inte matat alls mycket.
    Vågar jag köpa några slöjstjärtar och någon mal till?
    Det är så himla trist när dom dör.
    Vattentempen ligger konstant på 21 - 22 grader. Växter har jag också och dom trivs och växer som sjutton.
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

    #2
    Koi och slöjstjärtar passar absolut inte i ett så lite kar!
    Det var dessutom alldeles för mycket fisk och du säger också att du köpte alla fiskar på en gång vilket heller inte är bra = dåliga vattenvärden = sjukdom = död, om det inte behandlas

    Om jag var dig skulle jag lämna tillbaka koin till affären och köpa fiskar som passar akvariets storlek bättre.
    Kanske : 4st kampfiskar (1st hanne 3st honor), några platy och några
    ottosar.


    Tänk bara på att köpa fiskarna i steg, och inte alla på en gång.

    Lycka till!
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

    Kommentar

    • akvariefiskarn
      • October 2003
      • 33

      #3
      Nej, inte alla på en gång. Men 1 - 2 åt gången och sen väntade jag i ett par veckor.
      Men skulle min koi bli för stor så får jag väl köpa ett större kar. Vilket jag tänkt göra längre fram.
      Tack för hjälpen.

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Det låter som att du inte än har fått en bra biologisk balans i akvariet. Den "vanliga" gången är: Låt akvariet gå tomt (med vatten och växter) i 1 vecka, släng i några malar och låt det gå två veckor och mata ytterst sparsamt. Sedan kan du slänga i 1-4 fiskar beroende på storlek, 2 slöjstjärtar är nog lagom, mata sparsamt och låt det gå så i två veckor till. Köp ytterligare 2 slöjstjärtar och mata sparsamt. Efter ännu en vecka borde du ha fått en bra balans i akvariet, med en total inkörstid på 6 veckor. Använd vattenberedningsmedlen Aqua Safe/Aqutan och Nitrivec vid varje vattenbyte. De första 3 veckorna kan du låta bli att byta vatten, då du har slängt i de första slöjstjärtarna bör du byta 1/4 av vattnet två gånger i veckan. Efter 6 veckor kan du gå över till att byta 1/3 i veckan. Detta för att inte hälla ut den nyttiga bakteriefloran som under uppstart är väldigt "skör". Testa denna modell och se om det funkar bättre.
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #5
          Öööö nu är inte jag någon expert på området, men kan inte koi bli över 1 meter långa och är en stimfisk???? En damm är nog kanske mera lämpligt i så fall...
          Med tanke på det lilla akvariet borde du nog ändå avstå från att ha så stora fiskar som slöjstjärtar... och satsa på mindre och enklare fiskar tills du lärt dig att sköta om akvariet och dess invånare.
          Ancistrus vill dessutom ha varmare vatten än vad du har nu så att de blir sjuka och dör är inte så konstigt. Undvik att blanda tropiska fiskar och kallvattenfiskar, det är inte bra i längden.
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          Arbetssätt...