Bubble eye goldfish

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mn78jag
    • January 2004
    • 23

    #16
    Jag kan håller, som tidigare sagt, med om att vissa former av slöjstjärten och vissa former av selektiv avel är beklämmande. Det är väl bara att acceptera att det finns olika åsikter. Jag ser hellre att domesticerade än vilda djur i fångenskap. För mig spelar ingen roll om det är illrar, giftormar eller viltfångade ciklider. Vilda djur hör, enligt mig, hemma i naturen. Jag är övertygad om att ingen person utan kunskaper av tämjning och anpassning av vilda djur bör handha dessa. Att tro att den ”vanlige” akvarieristen, med sällskapsakvarium, har dessa kunskaper ser jag som högst osannolikt. Men visst, det finns säkert undantag.

    Bara döda fiskar följer strömmen!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      Slöjstjärten är fortfarande en Guldfisk fast som många andra arter som avlats hårt så blir de känsligare mot sjukdomar.
      En Slöjstjärt ska äta foder som är avsett för kallvattenfiskar.

      Slöjstjärten blir en Guldfisk igen om de finge föröka sig utan inblandning av människor och i förlängningen den grå karp de var en gång, ni som har Guldfiskar ser att det blir yngel som är grå eller svarta.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Zaphi
        • November 2003
        • 724

        #18
        Jag håller med Zybeer. Att fascineras av djur som genom experimenterande har förvrängts, förvridits och handikapats är helt absurt och de som håller på med detta borde skämmas! Hur fan kan man tycka de här fiskarna ni visat är fina? Det är ju rent elakt! Det är ju ingen naturlig skapelse.

        Jämförelsen med vilda djur förstår jag inte alls, känns mest som en försvarsmekanism för att säga att det är ok att hålla på med deformerade guldfiskar. Det är ju inte så att man måste hålla på med det ena eller andra heller.

        Det finns lite dubbelmoral när det gäller de vilda djuren också, för alla fiskar kommer ju från någon som en gång hållt vlda djur. Jag är ingen fantast av att hålla vilda djur, men jag förstår poängen att blanda i lite starkare gener då och då...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #19
          mmmmm u go Zaphi!
          fish r friend

          Kommentar

          • mn78jag
            • January 2004
            • 23

            #20
            Visst ser även jag den etiska problematiken med vissa slöjstjärtar. Ni har en poäng i att det är en försvarsmekanism när jag hävdade att vilda djur är fel att använda som husdjur. Men det är i alla fall värt att beakta i den här debatten. Jag anser att det krävs en balansgång i den selektiva aveln av alla djur. Inte minst med våra hundar, hästar, kor, grisar, höns och alla andra djur som far illa. Ingen vettig hunduppfödare skulle blanda in friskt blod av varg i den förövrigt sönderavlade schäfern. Nu går nog inte detta resonemang att föra över på slöjstjärten men det är likväl tänkvärt innan man köper diskusar som håvats upp och skickas hit i trånga lådor, fullsketna av mediciner.

            Att bara förkasta aveln på slöjstjärten tycker jag är fel. Borde inte den nämnda balansgången gå att applicera på aveln av slöjstjärten.
            Bara döda fiskar följer strömmen!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Jo det går att odla Slöjstjärt i Sverige, en fisk som är mer normal tex Shubunkin och Blå eller Sarasa Comet och med avel på Slöjstjärt få dubbla fenor på de fiskarna.
              Jag ska försöka till våren men jag saknar en bra hona.
              Men ven vill köpa en sån fisk när det går att köpa en Asien odlad för några tior.

              Shubunkin och Blå eller Sarasa Comet är Guldfiskar med långa fenor.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Zaphi
                • November 2003
                • 724

                #22
                Det finns många fel som görs när det gäller hantering av djur, avel etc, men varför hålla på med något så uppenbart kontroversiellt som slöjsjärtar, och då menar jag de extrema varianterna. Hade jag haft sånna bubbelögon i mina akvarier så hade jag ju undrat va jag håller på med alltså. Är det ett djur eller ett leksaksmissfoster jag håller?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • mn78jag
                  • January 2004
                  • 23

                  #23
                  Jag tror att det finns en skillnad i våra preferenser av vad som är groteskt. Debattens kärna, tycker jag, ligger i vart den gränsen går. Tillexempel anser jag att orandan inte är en grotesk avelsform eller för den delen kontroversiell. När jag ser till mina fiskar tycks orandan vara den fisk som trivs allra bäst. Vid en jämförelse med slöjstjärt mix 4cm, som saluförs i alla djuraffärer, tycks mina orandas kvalitet överlägsen. Men man får väl vad man betalar för.

                  Jag har även sett, genom resor i asien och information på hemsidor, att statusen för dessa fiskar skiljer sig markant mot Sverige. När kvalitet står i centrum ökar också statusen och priset. Men visst har det i många fall gått överstyr. Min gräns går vid fiskar som pearl scale, bubble eye, celestial med likar, vilka jag tycker är groteska.
                  Bara döda fiskar följer strömmen!

                  Kommentar

                  • IdaJ
                    • March 2003
                    • 11

                    #24
                    Är inte calico en färg? Vad är det för fel på det?

                    Kommentar

                    • mn78jag
                      • January 2004
                      • 23

                      #25
                      Ingenting, mitt fel i all hast. Ibland blir det fel.
                      Bara döda fiskar följer strömmen!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...