Äter praktbotior andra fiskars yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mimic
    • February 2003
    • 49

    Äter praktbotior andra fiskars yngel?

    Jag har ett kar på 250l som har mycket snäckor och tänkte köpa praktbotior för det problemet. Nu undrar jag om mina guppy yngel riskerar att bli uppätna tillsammans med snäckorna?

    Micke
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Dina guppi yngel kommer förmodligen att klara sig bra även om kans´ke ett yngel eller två kan försvinna per kull. Men det är ovanligt.
    mVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • mimic
      • February 2003
      • 49

      #3
      Vad brukar dom kosta att köpa?

      Kommentar

      • Mogwai
        • November 2002
        • 3021

        #4
        Från ca 90 kr och uppåt. De tillhör inte de billigaste fiskarna direkt.

        Kommentar

        • mimic
          • February 2003
          • 49

          #5
          90:-/st eller par?

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #6
            praktbotior är stimfiskar och du skall helst ha fem stycken eller fler... Tyvärr är de oftast rätt dyra. Vet inte var du bor men om du har möjlighet är det bra att titta i flera affärer och jämföra priser... men troligen kommer det att kosta dig minst 250 kr.
            Om du bara är ute efter att bli av med sniglar så är det billigaste alternativet att plocka bort dem för hand. Guppys äter gärna snäckor om du krossar skalet först.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              på en akvarie affär i hallsberg kostar dom 25 spenn styck
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • mimic
                • February 2003
                • 49

                #8
                Har ett akvarium där är svårt att håva upp snäckorna, överdelen är 2 meter över marken.

                Kommentar

                • Theriss
                  • April 2003
                  • 66

                  #9
                  Priset varierar ju från affär till affär. Jag kan få praktbotior för ca 40 kr/st på ett ställe, medan de kostar 80 kr/st på ett annat.
                  Sen med ynglena så kommer nog i alla fall några överleva, jag har 12 praktbotior men det vimlar av yngel ändå.
                  *Sophie*

                  Kommentar

                  • kia
                    • August 2003
                    • 366

                    #10
                    Köp ett stim! Jag var korkad nog att tro på en affärsinnehavare som sa att det gick bra med en ensam. Det var jättepigg i början, sen blev den mer och mer deprimerad och en dag låg den död

                    Nu har jag tre pakistanbotier istället. Jag har fått dressera dem till att äta snäckor genom minskade matransoner och krossade snäckorna. De är mycket mindre firrar och hyperaktiva. Rätt roliga men kräver sällskap som klarar hysteriska fiskar (i mitt fall levande födare).

                    En annan mindre variant av snäckätande botier är Botia Striata (finns ej i zoopets fiskdatabas). Den är vackrare och inte lika hysterisk som pakistanbotian, men lite svårare att få tag i.
                    Nybörjare, Nivå II .
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                    Kommentar

                    Arbetssätt...