Syre eller mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • compus
    • February 2004
    • 1

    Syre eller mat?

    En bekant till mig har skaffat sig
    slöjstjärt i skål. De är ibland
    uppe vid ytan, och kippar efter
    MAT eller SYRE? Vad är det?

    Om syrebrist, vad göra?
    Finns någe slags syretabletter?
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Hej jag vill inte låta nedlåtande Men!! Här på Zoopet rekomenderas ett större kar...Men!!
    ...För å hjälpa den stackars firre som redan är i den situation så skulle jag nog göra en 50% vattenbyte för jag tror inte han kippar efter mat snarare syre.
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • cool
      • October 2002
      • 1869

      #3
      SYREBRIST!!!!!!!!!!
      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      NY MSN:t__skate@hotmail.com
      Skorpion och amfibie fantast

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Vet inte om de kippar efter mat. Hur många är det? Hur stort är det (i liter)? Rörs vattenytan på något sätt(det är effektivaste sättet att syresätta vatten)?

        Troligen är skålen för liten. Lösningen är att skaffa större akvarium (ca 100-120 liter vill guldfiskar ha, gör även hanteringen av akvariumet enklare), eller byta till mindre fiskar (en kampfiskhane brukar vara lagomt till en skål).
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Jerpan
          • January 2003
          • 103

          #5
          Guldfiskar andas inte med sina gälar utan de hämtar luft vid ytan. Men att den är mycket upp vid utan och kippar kan nog säkert ha med att den inte trivs att göra. Berätta gärna för din bekant om vad många sakkunninga på den här sidan anser om att ha guldfiskar i skålar. Din vän har säkert inte blivit upplyst om hur man bör hålla guldfiskar. De flesta zooaffärer med inriktning på pälsdjur har ju inte så stor kunskap om akvaristik.

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Dom slöjstjärtar jag har (och alla jag har sett) kippar/gör tuggrörelser hela tiden, både då dom äter och simmar omkring. Ibland stiger dom upp till ytan. Så just det "beteendet" är helt normalt, då alla fiskar gör samma munrörelser då dom andas med gälarna (andas slöjstjärtar och guldfiskar verkligen enbart ytluft förresten?). Men om din väns fiskar ständigt ligger och verkar kippa vid vattenytan kan det antingen vara nitrit eller helt enkelt syrebrist. Har han/hon ett innerfilter eller syrepump? Om inte så säg åt denne att skaffa ett litet innerfilter, tex. Fluval 1, för att få god syresättning och filtrering av vattnet.
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Sluta, naturligtvis andas en Guldfisk med gälarna och snappar luft vid syrebrist som andra fiskar.
              För att få orsaken till att de snappar luft så är det bara att testa nitrit och det finns också syre test.
              Men däremot när de "tigger" mat då kan det uppfattas som de snappar luft, och det är lätt att se orsaken varför de är vid ytan, när ingen är vid akvariet och fiskarna är vid ytan, då tigger de inte.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Hekto
                • November 2003
                • 35

                #8
                Hej,

                Jerpan:
                Tycker nog att man ska vara lite mer påläst innan man lägger
                ett svar som ditt. Det kan ju bli tråkiga konsekvenser..

                Slöjstjärtar/guldfiskar tillhör <b>inte</b> gruppen labyrintfiskar !

                /Hanna

                Kommentar

                Arbetssätt...