Leka Kopparbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starlight
    • February 2004
    • 4

    Leka Kopparbarber

    <font face="Book Antiqua">
    <font color="green">Hejsan!
    Jag har precis fått ett stim kopparbarber och jag är sugen på att leka av dem. På min skola lekte vi dem i ett kar med torv på botten. Stämmer detta - hur gör man (mer informativt)? Ska man ha syresättning i vattnet mm?</font id="green">
    </font id="Book Antiqua">

    //Andreas
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Jag håller precis på med samma sak. Hittills har de gärna lekt i sällskapsakvarium men ensamma har hanen jagat livet ur honan. Nu tänker jag försöka med lägre vattenstånd, ännu mer växter och inredning som rötter och stenar. Jag har kommit fram till att vissa honor leker lite nästan hela tiden, andra blir väldigt romstinna och är svårare att få att leka.

    Kommentar

    • starlight
      • February 2004
      • 4

      #3
      Ok...

      Men jag är så förundrad över hur bra det gick i skolan med torven - men jag förstår ej varför/hur....
      //Andreas

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Vad jag har läst skall ynglen vara bottenorienterade första tiden, då passar det kanske bra att gömma sig och hitta mat där. Hur pH-värdet påverkar kopparbarberna vet jag inte. Kopparbarber gillar dessutom mörkt underlag som t.ex. rötter. Hmm, jag kanske prova torv också? Det låter rimligt att det skulle vara bra. Eller kanske en enklare variant, lite löv i akvariet.

        Kommentar

        • starlight
          • February 2004
          • 4

          #5
          Ja, löv vore nog bra. Men nu har jag redan lagt i torv o så - nästa gång provar jag med löv.
          Hur är det med syresättningen då - stark eller?
          //Andreas

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Jag vet inte vad som är rätt och fel, men så här tror jag:
            - Vid odling har man ganska få fiskar per liter, dvs inga problem med att fiskarna använder syret.
            - Torv, löv osv förbrukar en del syre.
            - Fiskar som kommer från långsamflytande vatten och dessutom är bottenorienterade borde inte ha så stora krav på syre.
            - Rom som sjunker till botten från dess fiskar borde vara ännu tåligare.

            Jag brukar ha genomluftning när jag odlar fisk, men bara för att det är enda sättet jag fått att fungera som cirkulerar vatten utan att filtera bort yngelmaten. Jag tror det går bra utan genomluftning.

            Kommentar

            • starlight
              • February 2004
              • 4

              #7
              Ok...

              ska testa och se hur det blir i morgon.
              Hoppas det kommer bäbisar bara!
              //Andreas

              Kommentar

              Arbetssätt...