Spigg, söt eller bräckvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Spigg, söt eller bräckvatten?

    Hej,
    är det någon som har koll på om Spigg är en sötvattens eller bräckvattenfisk? De har ju ett riktigt intressant sätt att leka där de bygger bo. Och de har en bra storlek för akvarium. Jag har själv endast sett dem i Norrfällsviken men det var längst inne i viken där mycket sötvatten rann ut. Sen så är ju hela Östersjön rätt så bräckt... Så finns det Spigg i sötvatten eller bara i bräckt? Det finns ju både Storspigg och vanlig Spigg har jag för mig...

    Tacksam för alla svar
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Storspigg och småspigg kan leva och leka i allt från sött till salt oavsett var de fångats. Däremot är saltvattnesspigg anpassade till saltvattensmiljön och sötvattensspigg till sötvatten (fast som sagt, saltvattensspigg klarar sig utmärkt i sötvatten osv, fantastiska fiskar helt enkelt). Tångspigg kan bara leva i salt och bräckt vatten.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Puffbum
      • January 2004
      • 85

      #3
      Badade på rotsidan (nordingrå) i sommras tillsammans med ett antal störiga spigg. Så med tanke på det så är de ju en saltvattensfisk. Men samtidigt skall man ha i åtanke att så högt upp i östersjön är det ingen direkt mördande salthalt. Nere vid vångarna i skanör går det tillika spigg i "ålasjöarna" precis innanför havsbandet och det vattnet är nog att betäckna som bräckt. Jag tror på att det skall hållas med en viss salt halt.

      Kommentar

      • Niizze
        • February 2003
        • 206

        #4
        När vi var små fångade vi alltid spigg i en bäck hemma.
        Där var det garanterat inget salt i vattnet.
        /Niizze

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Storspigg finns i salt, bräckt och sött vatten. De lokala populationerna är anpassade till vattnet de lever i men klarar sig utan problem i alla sorters vatten och kan även leka i alla sorters vatten. Lite salt är ändå att föredra för att slippa problem med svamp.

          Småspigg finns i salt, bräckt och sött vatten. Med mycket stor sannolikhet så gäller det som jag skriver om storspigg, även småspigg.

          Tångspigg finns i salt och bräckt vatten och klarar sig inte i sött.

          Storspigg bör delas upp i ett stort gäng arter egentligen. Samma gäller säkerligen småspigg också, men det vet jag inte. Kalla det en kvalificerad gissning. Med största säkerhet finns det folk som vet.

          Läs http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1548 förresten.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            När jag var liten hade min far lek på storspigg. Jag minns det inte själv, men han har berättat att dom var väldigt vackra under leken.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Tack så mycket för alla svar. Det blir nog en del Spigg forskning till sommaren Läckra små liv.

              MVH
              /Jens
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              Arbetssätt...