Odla Sebra fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arctic_mosquito
    • May 2003
    • 30

    Odla Sebra fisk

    hej, kan nån tala om för mej hur man ska odla zebra fisk? Jag har gjort ett första försök: satt in honan i lekakvariet dagen innan, vattenståndet var runt 12cm, temp. 25 och sen på kvällen la jag in hanen. Nu har jag vaknat, och jag ser inget resultat, allt jag ser är att 'honan' jagar iväg 'hanen' så fort hon får syn på honom. Är det så det ska vara? eller har jag fått tag på två honor/hanar?? Och när vet jag att de har lekt? Har jag gjort nåt fel?? ska jag ta ut de nu eller ska jag ha de kvar lite till?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du kan inte se romen. Ta bort föräldrarna och vänta ett par dagar och se om det finns några yngel. Annars så är det bara att försöka igen. Sök på forumet, jag har skrivit massor om odling av zebrafisk, men tänker inte skriva det igen.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Äggen går visst att se, de är ju runt 1mm. Men om du har en botten med sand så är det svårt.


      http://mike-edwardes.members.beeb.net/Drerio.html</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        OKI jag ändrar min mening till "jag har aldrig lyckats se äggen därför så tror jag inte att du kan det heller, men jag kan ha fel". Detta forumet bygger väl mest på egna erfarenheter, eller?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          (varning för långt svar, men jag gillar just sebrafiskar skarpt, ratade av många som bara en nybörjarfisk, vad de går miste om!)

          Jag har aldrig lyckats få sebrafiskar att leka redan dagen efter att jag satt dem till lek. I princip står det att det är så man skall göra i alla böcker, men jag börjar tro att man behöver magiska fingar för att det skall fungera.

          Däremot har det fungerat bra om jag låtit paret/stimmet gå kvar, matat mycket, ofta och varierat, bytt ordentligt med vatten varje dag. Efter några dagar brukar de leka. Detta förutsätter naturligtvis att man har ett "normalt" akvarium utan lekraster eller sådant, så att maten blir uppäten.

          Just sebrafiskar är ljusstyrda, enligt uppgift leker de när ljuset är 14 timmar och mörkret är 10 timmar. Men jag har haft bättre resultat av 16 timmars ljus. Leken sker första 1-3 timmarna efter att det blivit ljust, det syns tydligt på honan att hon blivit smal efter lek, när rommen stöts ut syns den också, däremot är det nästan omöjligt att se den när den lagt sig i grusen.

          Ett annat mycket enkelt sätt att odla sebrafisk är att ha ett helt vanligt akvarium med växter och sand och placera ett litet stim där. Sköt om dem ordentligt så kommer de att leka nästan varje dag, vissa dagar mer andra mindre. En dag när de lekt mycket håvar du ut alla fiskarna. Jag kan nästan garantera att du lyckas med den metoden, kanske inte mer än 20 yngel men ändå.

          Uppfödningen blir lättare i andra fallet eftersom det finns ganska mycket naturligt för ynglen att äta. Jag brukar ta bort filtret när jag tar bort föräldrarna (vid all odling, inte bara sebrafiskar) för att inte i onödan filtrera bort mat för ynglen. Jag har dock hört många som råkat ut för att alla ynglen dött om de inte har filter, men jag tror det beror på om man har ett inkört akvarium eller försöker hålla det sterilt. Sterilt fungerar dåligt för mig, jag är för lat.

          Lycka till!

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag har lyckats bra i akvarium med glaskulor på bottnen i stället för lekraster. Jag sätter i två uppenbart feta honor och ytterligare 4 st smala fiskar, man kan ju inte riktigt veta vilka som är hannar när man har ett stim. Karet sätter jag i direkt solljus och tar bort föräldrarna efter 3-4 dagar. Om inget har kläckts i karet inom 2 dagar sedan så provar jag på nytt. Första försöket har funkat i 9 fall av 10. Sen matar jag med havremust den första tiden.
            MVH
            magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Stoffy34
              • April 2007
              • 882

              #7
              hej!!

              ok

              har en hona som har lagt rom tror jag, får häromdagen var hon grymt fet och
              nu är hon inte alls lika fet!

              vad göra nu?

              Kristoffer

              Kommentar

              • M-SwEDen
                • March 2007
                • 74

                #8
                Lättaste Sättet att "odla" sebrafisk på är att låta ett stim gå för sig själva i ett kar med grovt grus och lite växter. Använda en pump med behållare runt filtret, typ Aguael FAN2-3 eller liknande.
                Så fort ynglen börjar simma hamnar en del i pumpen. Hepp!
                Jag prövade att odla dem för ett tag sedan och masade med att passa dem och ynglen mm. Gick rätt bra. De leker konstant, så om jag vill ha yngel nu så tömmer jag bara pumpen i en balja. sitter ständigt 60-70 yngel där.
                *ine att odla kanske, men lättare*
                "-Stupid Like a Fox!" -Homer Simpson

                Kommentar

                • gumotion
                  • December 2009
                  • 8

                  #9
                  att odla sebrafisk är busenkelt men man moste förbereda sig lite.

                  Akvariet:

                  T.ex en plast låda (Flajback) som man köper på ikea (under nammnet SAMLA).

                  Botten:

                  (Exempel 1): Javamossa,Vattenpest och Andmat) Om man väljer detta så ska Javamossan ska vara utspridd
                  över halva bottnen eller mera.)

                  (Exempel 2): Glaskulor (spelkulor som man har kokat i vatten) om man väljer detta ska man ha ETT lager
                  av glaskulorna över botten.

                  Pump: Ett moste för att filtrera vattnet och syresätta. (tips: om du sätter en bit nylonstrumpa över
                  pumpen så suger den inte in rommen.

                  Värmare: Behövs ej (Om du inte har ovanligt kallt innomhus. Annars temp på 20-24c )

                  Ljus: Mycket ljus behövs så en vanlig skrivbordslampa duger (rekomenderas).


                  Vatten: Vattnet moste vara frächt för bäst resultat.


                  Mat: frysta röda mygglarver, toffeldjur och artemia.


                  (Röda mygglarver): kan köpas på (nästan) alla akvarieaffärer. (ca pris: 27 kr)


                  (toffeldjur): Odlas i en hink (vit eller genomskinlig).

                  (Recept): Kokat vatten och en rejäl näve hö.


                  (artemia): Odlas i petflaska. fråga på närmaste akvariebutik.





                  (Odling):


                  Nu har vi kommit till den lätta biten. Börga med att starta odlingen på toffeldjur i en till tre dagar innan du börgar med leken.

                  När toffeldjursodlingen är klar så kan du börga med att "bygga" ihop akvariet och låta det stå med vatten i ett dygn och "starta".

                  Sedan kan du börga med att "göda" upp dina fiskar med de frysta röda mygglarverna.

                  (steg 1)
                  Nu e det dags att sätta i hannen/hannarna i akvariet.
                  Börga med två hannar som du sätter i akvariet. Låt hannarna vara i akvariet i ett dygn innan du tillsätter honan.

                  (steg 2)
                  Välj ut din fetaste hona och tillsätt henne till odlingsakvariet med de två hanarna i.

                  (steg 3)
                  Ha de tre fikarna i akvariet en dag och en natt. På morgonen kan du flytta fiskarna till det vanliga akvariet.

                  (steg 4)
                  Vänta 2-3 dagar tills det syns små svarta prickar på glaset.

                  (steg 5)
                  Vänta en dag och se om ynglen e frisimmande. (om de är det så kan du ta en halv deciliter toffeldjur och mata ynglen med)

                  (steg 6)
                  vänta tills ynglen e stora nog att äta artemia och när ynglen e stora nog kan du börga mata med mygglarver.



                  Om du följer och gör som texten visar så kan jag garentera att du lyckas med att föda upp sebrafisk
                  Senast redigerad av gumotion; 18 December 2009, 17:01.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Hoppsan vilken gammal uppväckt tråd...
                    Och allt ni inte visste om sebrafisken kanske finns här:
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...