Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Slöjstjärt

    I morse upptäckte jag att min slöjstjärtshona hade dött.. Jag har haft dem i 4-5 år och nu hade hon varit slö ett tag. Var det ålder?

    Jag medicinerade mot vita prick och var då tvungen att höja temperaturen, hade ca 26°C. Hon i djuraffären sa att de skulle klara det, så då borde det inte va det eller?

    Har en ensam hane kvar nu, klarar han sig själv? Har lite andra fiskar med, typ platy, sorgmanteltetra osv.
    Vill helst inte köpa fler slöjstjärtar eftersom de lever så länge och så har jag tänkt ha lite mer opersonliga fiskar sedan så man inte blir så ledsen när de dör.

    mvh

    // Fija
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det var nog inte åldern generellt men hon kan ha sådana ärftliga anlag så hon inte blev äldre, och som gjorde att hon inte orkade med medicineringen, all medicinering och dåliga vattenvärden sliter på fiskarnas immunförsvar.
    Mycket spelar in om hur gammal en fisk ska bli, tex att även en Slöjstjärt behöver känna årstidsväxlingen med lite svalare vatten under en tid så de får leka naturligt på våren när vattnet blir varmare.
    Höjer man tempen mer än 2 grader då utvecklas parasiten snabbare och en försvagad fisk orkar inte med.
    Det är därför jag inte tycker man ska blanda tropiska fiskar som vill ha varmare vatten och som leker tex efter en regnperiod, med kallvattenfiskar.
    Vad som händer när du höjer tempen och medicinerar är att det blir mindre syre i vattnet, och de flesta parasiter utvecklas snabbare.
    Din slöjstjärt känner nog trygg i stimmet den får med de andra fiskarna.
    Men köp du en slöjstjärt till.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Alltså, slöjstjärten hade inte pricksjukan, men man måste ju medicinera alla eftersom de KAN ha det utan att det har brutit ut ordentligt. Man måste väl höja till minst 26°C oavsett fisksort?

      Jaja, tack ändå.

      Kommentar

      Arbetssätt...