ålder på borneo sucker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miona
    • September 2003
    • 42

    ålder på borneo sucker

    jo jag har precis köpt 5 st borneo sucker eller buterfly loach, hong kong pleco och vad mer de nu kallas?
    kärt barn har bevisligen många namn...

    till frågan, har någon erfarenhet av hur gammla de blir?
    de jag har är bara yngel (ca 4 cm) hur länge kan de förväntas leva om allt går som det ska?

    de är förövrigt nya fiskar för mig upptäckte dem i måndags här på zoopet, innan dess hade jag inte sätt sådana.
    hittade dem sedan i djurafären och köpte 5 st (gick inte att motstå)

    jag är även intreserad av annan info (om någon vill dela med sig) andras erfarenheter är ovärderliga
    så som mat, dygns rytm, hur de är med andra fiskar och varandra...

    tacksam för allahande svar...
    Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    Hejsan! Jag har 6 stycken och jag tycker de är underbara!! De sover på samma ruta på natten och två av de största är tama när det är matdags...De är inte dumma mot de andra fiskarna och inte mot varann..Ibland står de nos mot nos och trycker mot varann,de kanske slåss? hii... Jag har två randiga,3 prickiga och en småstrecksprickig..Väldigt spännande fiskar som snabbt blev mina favoriter! Kan man hitta sötare fiskar liksom

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      Hej, det finns flera olika liknande arter med samma namn, men jag köpte iaf Sewellia lineolata (sa dom iaf i affären). Dom kräver mkt vattencirkulation och syre i vattnet. Några av mina dog när akvariumet blev helt igenväxt med växter, kanske var det för mycket växtnäring, för lite ytrörelse = syresättning och att växterna inte kunde producera något syre (pga för lite näring, ljus och CO2). Jag tror att det berodde på för lite syre och vattencirkulation iaf.
      Dom som jag köpte blir max 10cm skulle jag tro, de ska vara i grupper, ungefär som Botior.
      De äter de mesta man matar de övriga fiskarna med, dock inte tex flingor, bananflugor, vita mygglarver, m.m. från ytan. Dom äter också lite alger, inte överdrivet mkt, men helt ok som "algätare" i karet =)
      Jag gillar dessa fiskar, dom är helt fredliga, bara aningen känsliga =)
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...