Minimidjup för guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    • January 2002
    • 108

    Minimidjup för guldfiskar

    Hopppas jag har valt rätt forum nu.

    På bottenplanet där jag arbetar finns ett "dammliknande vattendrag" inomhus, det är ett sammanhållet nätverk av vattendrag där det hålls ett gäng guldfiskar. "Dammen" ligger nedsänkt i golvet. Jag uppskattar djupet till ca 20 cm och på vissa ställen är det grundare, bokstavligen så att fiskarna släpar magen i botten och ryggfenorna sticker upp.

    Fiskarna ser väl inte ut att må sådär jättedåligt, men vad säger reglementet? Finns det inte något minimidjup för ändamålet. Pesonligen skulle jag aldrig ha en sådan grund damm, men om det är ok enligt lagen så är det väl bara att gilla läget.

    Skulle vara kul att få reda på fakta, om det är så att de bryter mot jordbruksverkets(?) regler så ska jag nog bråka lite med dem om detta.

    /Jonas

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej salo,
    Jag tror inte det finns några sådan regler.
    Måste för övrigt nämna att när guldfiskarna leker i dammen hemma så går de upp på mycket grunt vatten (3/4 av kroppen är över vattenytan). Då brukar våra och grannarnas katter passa på och ha fiskafänge och fiskkalas.
    Det viktiga är väl att vattenvolymen är tillräcklig och att åtminstone större delen av dammen är tillräckligt djup. 20 cm är i för sig rätt lite, men knappast inte alltför allvarligt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...